Ready for Down Under! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Ready for Down Under! - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Ready for Down Under!

Blijf op de hoogte en volg Barbara

19 September 2014 | Nederland, Tilburg

Hoi allemaal!

Het is weer zover, er komt een hele mooie vakantie aan en ditmaal naar Australië! Terug naar waar ik ruim vijfenhalf jaar geleden geëindigd ben, afmaken waar ik gebleven ben dus. Op reis door, naar verwachting, mijn meest favoriete deel van Australië. Toentertijd had ik de plannen om vanuit Darwin naar Broome te gaan reizen, maar gooide het regenseizoen roet in het eten. Nu, al die jaren en vele verkooppraatjes als reisspecialist Australië later, gaat het daadwerkelijk gebeuren (als het goed is net weg uit het 'risicogebied' voor het regenseizoen begint...)... West-Australië!

Ditmaal niet een reis die ik alleen ga maken (in gezelschap van mijn Footprint en backpack), maar eindelijk durft er weer iemand ruim een maand met mij op pad te gaan. Velen van jullie kennen haar al, ik ga deze reis maken met Meike. Meike weet tot de dag van vandaag vast nog niet waar ze aan gaat beginnen ;-) Ik heb haar gewaarschuwd dat we reisdagen krijgen van negen uur en dat we tussen de krokodillen de rivieren moeten oversteken per camper, maar ook heb ik haar foto's laten zien van schitterende parken en omgevingen die we gaan bezoeken. Heb dus verder niets verzwegen, alleen is het wellicht anders als je dagelijks met een land bezig bent, dan wanneer je er 'enkel op vakantie' gaat. Beide gaan we het avontuur tegemoet en een fantastische reis maken.

Wat we nu precies gaan doen?
Exact terug naar waar het Australië-avontuur een paar jaar geleden eindigde, namelijk naar Sydney! Maar ik gaf toch aan het begin van het blog aan dat we naar West-Australië zouden gaan? Ja klopt helemaal. Morgemmiddag (zaterdag 20 september) vliegen we vanuit Amsterdam via Hong Kong (3,5 uur overstap) naar Sydney met Cathay Pacific. Niet de meest ideale vlucht voor een reis naar West-Australië, maar het zij zo. Omdat Meike nog niet eerder in Sydney is geweest en ik het een bijzondere stad vind, is het natuurlijk wel heel leuk om hier even uit te stappen. In de avond (zondagavond jullie tijd) komen we aan in Sydney. Hier hebben we een fantastisch hotel in Darling Harbour waar we twee nachten verblijven (één volle dag dus). Daarna vliegen we door met een binnenlandse vlucht naar Darwin (daar ben ik vorige keer voor Sydney geëindigd). Ook hier hebben we voor twee nachtjes een leuk hotel in het centrum en een, als het goed is, geweldige tour naar Arnhemland. Een echte kennismaking met Aboriginal Land. De dag na de tour is het zover... we gaan op pad met een 4WD camper! We hebben een ruige route voor de boeg en een groot deel van de wegen zal dan ook onverhard zijn. Stoer op pad met een 4WD dus! Omdat ik de nationale parken rondom Darwin (zoals Litchfield en Kakadu) al eerder heb bezocht, gaan we hier daarna iets sneller voorbij. Om jullie niet teveel met routes plat te gooien, maar voor de kenners toch wat informatie te verstrekken, zal ik een opsomming geven van de route zoals die er op dit moment (nog) uit ziet. Uiteraard kan er tijdens de reis nog vanalles veranderen (omdat we geen zin meer hebben om negen uur in de camper te zitten, omdat de wegcondities niet goed zijn of omdat we een totaal andere planning hebben bedacht). Vanuit Darwin gaan we via Katherine naar Kununurra, El Questro, via de Gibb River Road (ja zoek daar maar eens filmpjes van op!), Derby, Broome, Port Hedland naar Tom Price, Karijini National Park, Mount Augustus, Carnarvon, Kalbarri, Fremantle naar Perth. Stiekem hoop ik ergens ook nog een afwijking van het programma te maken richting Ningaloo Reef, maar ook dat zullen we ter plaatse allemaal bekijken. Ik hoor jullie al denken 'hoe lang zijn jullie onderweg met die camper?!'. Nou, met een rooie kop zeg ik dan '17 dagen camperhuur'. Ja kijk maar eens goed wat voor belachelijke afstand we af gaan leggen! Daarom.. het is dus echt een planning en we zien ter plekke wel hoe het gaat lopen. Maargoed, in Perth leveren we de camper in en kunnen we nog een nachtje comfortabel bijkomen in een hotel. Dat zal vast nodig zijn na dat hobbelen en bobbelen (al voldoende geoefend in India vorig jaar) en dat veel te krappe bed in de camper. Daarna zit het avontuur er al op en vliegen we naar Hong Kong. In Hong Kong ben ik ook al eerder geweest, maar het blijft een fantastische stad en voor Meike is het haar eerste bezoek. Hier blijven we dan ook ruim anderhalve dag, inclusief een geweldige stadstour naar bezienswaardigheden die ik vorige keer gemist heb, voor we terugvliegen naar Amsterdam. Ruim vier weken later zetten we dan (nu al helaas) voet op Nederlandse bodem. Daar denk ik liever nu nog niet over na, maar dan hebben jullie in ieder geval een idee in welk tijdsbestek dit allemaal gaat gebeuren.
Zoiets dus... Kan niet missen dat het een te gekke, kai gave, avontuurlijke en hele bijzondere reis gaat worden!

Zoals jullie zien, is het blog geopend voor deze reis. Ik blijf enthousiaste reacties ontvangen na mijn reizen en bij thuiskomst komen er ook echt terugkoppelingen op mijn schrijven. Leuk om te horen en om te delen, blijf dus vooral doen! Tijdens deze reis is het bereik slecht (weinig netwerkdekking), waarschijnlijk weinig internet (en dat in tegenstelling tot India waar ze op elke hoek wifi hadden) en van vorige keer kan ik me nog herinneren dat internet in Australië echt heel duur is. Mijn bedoeling is om, als ik zin / tijd / mogelijkheden heb wel af en toe een verhaaltje te schrijven. Mocht dit nou door omstandigheden, geen zin / geen tijd / geen mogelijkheden, niet lukken, dan schrijf ik achteraf wel een verhaaltje hoe het is geweest ;-)

Laat ik nu maar gauw stoppen met schrijven en niet een al te lang verhaal maken (als de inleiding al zo lang is, dan durf ik niet te zeggen hoe lang de vervolgverhalen zullen worden). Ik wens jullie allemaal weer veel leesplezier, vragen gewoon stellen tussentijds en wellicht komt er heeel af en toe ook nog eens een fotootje voorbij op Facebook (helaas, via waarbenjij.nu krijg ik het niet meer voor elkaar sinds mijn wereldreis). Maar ik beloof niet teveel en ga vooral genieten nu.

Tot later!

Dikke kus,
Barbara

• 19 September 2014 - 23:36

Henk En Herma:

we gaan jullie volgen.......letterlijk en figuurlijk......we houden jullie in de gaten.........misschien zien we elkaar........anders sms je. Lots of fun en enjoy

• 20 September 2014 - 14:49

Moniek:

Eindelijk mag je er weer heen!! Heel veel plezier samen en geniet! Xx

• 20 September 2014 - 15:42

Eddie:

Geniet van jullie reis, Barbara! :)

• 21 September 2014 - 16:54

Richard Thiel:

Goede reis en groetjes aan Meike!