Delhi - Jaisalmer - Jodphur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Delhi - Jaisalmer - Jodphur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Delhi - Jaisalmer - Jodphur

Blijf op de hoogte en volg Barbara

15 November 2013 | India, Jodhpur

Hoi allemaal!

Hier dan eindelijk een teken van leven van me! Wat kan ik er van zeggen? Ik geniet van elke minuut van de dag, wat een schitterend land, wat een ontzettend lieve mensen, wat een leuke reizigers zijn er op pad, wat is er ontzettend veel moois te zien, wat hebben ze ontzettend lekker eten hier, wat is het ontzettend smerig hier en wat is de temperatuur aangenaam! Er zijn vast nog veel meer omschrijvingen, maar die krijg ik niet eens op papier. Het is een bijzonder land, wat zoveel moois beschikaar heeft en helaas vaak heel negatief omschreven wordt. Ik voel me hier vrij, veilig en vies :-) Tot op heden ben ik 's nachts nog steeds banger voor een koe op straat dan voor locale bevolking.

Ik vind het lastig om een omschrijving te geven van India so far, maar wil het wel proberen. Beelden zullen uiteindelijk alles duidelijk maken. Stel je een smal straatje voor waar normaal gesproken alleen eenrichtingsverkeer door heen mag. Hier in India krijgen ze het voor elkaar om hier een tweerichtingsstraatje van te maken met zowel riskahws, auto's, brommers, fietsers en voetgangers die elkaar aan alle kanten passeren (luid toeterend niet te vergeten). De grond is van steen/asfalt, met veel kuilen en stof, links en rechts zie je kleine winkeltjes waar je niet in kan, maar vanaf de straat besteld of hooguit een meter kan binnenstappen. Lokale bevolking zit lekker een kopje Masala Chai (lokale thee, heel lekker!) te drinken voor de ingang. Her en der staat er nog een koe het afval van de grond te eten. Dit is het gemiddelde straatbeeld in de steden waar ik nu heb gewandeld. Stel je dan ook nog voor dat er een blonde vrouw met dagrugzak en camera door deze straat loopt en dat deze elke 20 meter wordt afgewisseld door een gezellige local die alles van je wil weten en je allerlei tips voor die omgeving geeft. Verkopen is niet de bedoeling en samen een kopje Chai drinken zouden ze op prijs stellen. Het is gezellig, sfeervol, nog steeds smerig en vooral een bijzondere ervaring. Er zijn veel restaurants en guesthouses met roofterrace, dus de helft van de tijd geniet ik ook nog eens van het uitzicht bovenaf met een heerlijke Indische maaltijd en een fruitlassi. Genieten dus voor mij! Het is echter wel heel persoonlijk en ik kan mij zeker voorstellen dat veel mensen het ook echt helemaal niets vinden!

Laat ik een korte samenvatting geven van afgelopen week:
Na de gezellige avond in Amsterdam, was het op zaterdag tijd om met de Emirates via Dubai naar Delhi te vliegen. Het ging gelukkig snel en India ligt helemaal niet zo ver weg en zorgt gelukkig ook niet voor een jetlag. Met 4,5 uur tijdsverschil kwam ik aan in Delhi, waar ik werd opgewacht door onze lokaalagent die me naar het hotel voor de eerste nacht zou brengen. Hij had geen idee waar het was en met veel vragen kwamen we uiteindelijk in de hele drukke straat aan. Het was zondag en dat zorgde ervoor dat het niet zo druk was als normaal.
In de middag lekker wat sightseeing gedaan en 's avonds goed gegeten in mijn straatje. Volgende dag had ik wederom de auto (wat voor mij niet nodig was geweest, maar ja hij was er nu toch), alleen was helaas alles dicht (op maandag zijn bezienswaardigheden over het algemeen gesloten). 's Avonds de trein richting Jaisalmer genomen. Het was alleen aan het eind van de dag zo druk op de weg en na 1,5 uur stil staan met de auto op dezelfde plek, zijn de agent en ik toch maar met mijn backpack gaan rennen om de trein nog te kunnen halen.

Trein Delhi - Jaisalmer was een lange zit in een coupe met vijf Fransen, totaal ca. 18 uur. Gelukkig wel een bed in de trein, maar ik heb meer en beter geslapen toen het nog geen bed was dan toen ik uiteindelijk kon liggen.

Jaisalmer (city of gold) is echt heel erg mooi! De stad ligt eigenlijk rondom een fort en zo is het mogelijk om binnen of buiten het fort te overnachten. Op aanraden van een andere reiziger ben ik in het fort op zoek gegaan naar een guesthouse en vond een gezellig plekje. Rest van de middag lekker door Jaisalmer geslenterd en 's avonds op de rooftop gezeten met een Frans stel die de route precies andersom reizen en nog een hele hoop leuke tips hadden. Volgende dag wederom rondgeslenterd, het is echt een heerlijke stad met veel mooie uitkijkpunten en zodra je buiten de gate komt ben je weer terug in het echte India! Op straat kwam ik een Engelse tegen en na een tijdje kletsen besloot hij mee te gaan met de cameltour die ik voor die middag had geboekt. Toen ik Martin naar het boekingskantoortje bracht kreeg ik zelfs commissie van het mannetje bij wie ik ook had geboekt! Martin was via Budapest over land naar India gereisd en had nog veel meer op de planning staan. Heb hem dus helemaal uitgehoord over landen als Iran, Pakistan en Afghanistan :-). Die middag dus op tour, eerst met een jeep een stuk de woestijn in (we waren met zes in totaal) en daarna twee uur op zo'n hobbelpaard met een bult (ajaja officieel een dromedaris maar iedereen noemt het kameel) door de woestijn gebanjeerd. We bleven overnachten op een matras onder de sterren in het zand (tussen de dung beetles), hadden een goede maaltijd, leuk kampvuur en een mooie zonsondergang. Volgende ochtend weer terughobbelen, maar inmiddels deed alles zeer en was ook nog mijn zadel losgekomen, waardoor ik al schreeuwend om de nek van mijn kamelenvriend hing. Wat hebben ze gelachen :-) In de middag nog even met Martin naar het Paleis gegaan dat in het fort staat en meer te weten gekomen over de omgeving.

's Avonds was het tijd om met de trein naar Jodphur (blue city) te reizen, ongeveer vijf uur heb ik zitten kletsen in de coupe met een ouder koppel uit Delhi. Ze spraken redelijk Engels en we kwamen zo veel meer te weten over elkaars culturen. Het stel had drie dochters (allen getrouwd) en nog een hoop kleinkinderen waarover ze graag vertelden. Elke keer als het even stil was vroegen ze weer 'and how is in your country ...', ook kreeg ik alle snoepjes en koekjes te proeven die ze bij hadden (waren nogal zoetekauwen). Het is deze week vakantie in India, waardoor er miljoenen Indiers op pad zijn in Rahjasthan en ik regelmatig de attractie ben omdat iedereen met me op de foto wil. Bij aankomst in Jodphur was het nogal donker, druk en veel getoeter. Met een dodemansrit in de rikshaw kwam ik aan bij mijn guesthouse en kon direct door naar bed.

Vanochtend met een Engels stel ontbeten en daarna aan de klim begonnen naar het fort dat boven Jodhpur uittorend. Door smalle straatjes zigzaggend (deze stad is echt een doolhof) en mensen die me de juiste kant opwezen naar het fort gegaan. Hier een audiotour gedaan en halverwege kwam ik en het Engelse stel en een stel van mijn cameltour (Tsjechen) tegen in het fort. Met de laatste ben ik uiteindelijk nog het paleis van de Maharadja gaan bezoeken. Net door het doolhof geslenterd, 500 keer gevraagd waar mijn guesthouse was en het uiteindelijk ook nog gevonden. Voor vanavond staat vooral even rusten op de planning, dat heb ik hier nog niet gedaan en ik loop van de week dat ik weg ben al ruim vier dagen achter met mijn eigen reisdagboek. Gaat lekker dus!

Morgen staat de bus naar Udaipur (city of lakes) op de planning. Schijnt heel mooi te zijn dus kom maar op!

Wat me opvalt is dat er veel reizigers hier zijn met nationaliteiten die ik nog niet eerder tijdens het reizen heb ontmoet. Zo nam ik een drankje in Delhi met een jongen uit Libanon, in Jaisalmer met een jongen uit Egypte en deed ik de cameltour met een koppel uit de Tsjechische Republiek en Israel, om maar wat voorbeelden te noemen. Ook zijn sommige dingen echt zoals je in boeken leest of in films ziet. Zo was ik naar een uitzichtpunt in Jaisalmer gegaan en hier waren de kinderen echt met elkaar aan het vliegeren (en doorsnijden), zoals in de film de Kiterunner. Zo bijzonder en daar kan ik uren naar kijken!

Mijn verhaal is alweer veel langer dan gepland, ik er gauw mee ophouden. Ik ben vast veel vergeten of heb heel warrig geschreven, ik heb gewoon veel te veel te vertellen! Veel leesplezier lieve mensen en geen zorgen maken, ik zit hier helemaal op mijn plek en de cultuurshock is niet geweest en zal ook niet meer komen (jeahhh ik ben bereisd!).

Dikke kus uit Jodhpur,
Barbara

  • 15 November 2013 - 12:42

    Moniek:

    Super leuk om je belevenissen weer te lezen Barbie! Ik denk dat dit je meest bijzondere reis tot nu toe is of niet?! Helemaal niets voor mij als ik het zo lees, maar helemaal geweldig voor jou! Geniet er nog van, heel veel plezier en toch heel goed uitkijken daar! xx

  • 15 November 2013 - 17:35

    Roef:

    Hoi Barbara,
    Je hoort van iedereen dat dit land echt alles heeft.
    Mystiek, schitterende landschappen maar ook rijkdom en armoede direct naast elkaar.
    Zo te lezen heb je in iedergeval een fantastisch begin van jouw vakantie en ik ben benieuwd hoe
    het verder gaat! Ben wel voorzichtig maar geniet met volle teugen.
    Groetjes Roef

  • 15 November 2013 - 22:47

    Marieke:

    Super van je te horen! Goed dat je cultuurshock is uitgebleven, kijk uit voor de koeien dan maar!

  • 16 November 2013 - 10:23

    Lianne:

    Haha wat schrijf je leuk!! India past goed bij je zo te lezen, gelukkig!
    Geniet ervan, je hebt je vakantie verdiend!

  • 17 November 2013 - 09:24

    Richard:

    Wat leuk, je bent weer op pad! En ik reis een beetje met je mee.

  • 17 November 2013 - 21:17

    Carlijn:

    Gaaf, gaaf, gaaf! Jaloers, jaloers, jaloers! Geniet, geniet, geniet!

  • 18 November 2013 - 21:36

    Henke:

    Fijn dat je zo geniet! Ga zo door!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 58484

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: