Sydney en Darwin! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Sydney en Darwin! - Reisverslag uit Darwin, Australië van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Sydney en Darwin!

Blijf op de hoogte en volg Barbara

25 September 2014 | Australië, Darwin

Hi there!

Het is gelukt, toch een verhaaltje over de eerste dagen van de reis door Australie! Op en bizar-slecht toetsenbord en een vreselijk traag toetsenbord, dus eerst maar eens kijken hoe lang ik hier geduld voor ga hebben. Wat dat betreft loopt Australie nog een beetje achter (ik krijg niet eens puntjes op de E in Australie..).

Wat een fijne terugkomst in dit geweldige land, heerlijk! De opstart begon allemaal nog wat lastig toen ik in Nederland (oh ben ik daar begonnen een paar dagen geleden?!) mijn rijbewijs vergeten was en we hiervoor nog terugmoesten, toen het te mistig was om ons te laten brengen naar Schiphol en we na ruim 45 minuten toch maar in Breda op de trein zijn gezet en ga zo maar door. Op Schiphol waren we nog even gaan kijken naar de vreselijk indrukkwekkende MH17-herdenkingsruimte en het panoramaterras (waar door de mist amper een vliegtuig te zien was). Toen we eenmaal in het vliegtuig stapten ging alles van een leien dakje. Ik heb geweldig hardop gelachen bij de film Blended (thanks voor de tip Danielle), nog wat meer films gekeken en zelfs de maaltijden aan boord waren geweldig. De stoelen was ik op de vlucht naar Hong Kong minder fan van, maar het stuk naar Sydney maakte alles goed (normaal slaap ik een hele vlucht, nu alleen van Hong Kong naar Sydney). De vlucht viel me alles mee, ik had er ontzettend tegenop gekeken, omdat het echt wel heel ver is, maar 100% meevaller toen we in Sydney aankwamen en niet eens overhoop lagen na de lange vlucht. Vrolijk in de avond de trein gepakt naar Darling Harbour, waar ons hotel lag. Wowwww, mooi uitzicht over Darling Harbour by night!! Niet veel meer gedaan en na een heerlijke douche dan ook lekker naar bed.

De volgende dag was het zover, we gingen heel Sydney bekijken in 1 dag. Het is mogelijk hoor en nog op een relaxte manier ook. Allereerst liepen we vanuit het hotel richting de Chinese Garden of Friendship en Paddy's Market (helaas gesloten) richting Chinatown. Daarna met de ferry van Darling Harbour naar Circular Quay, waarbij we onderweg een schitterend uitzicht hadden op de Harbour Bridge en het Opera House. Vervolgens hebben we een mooie wandeling gemaakt naar The Rocks en de Harbour Bridge en terug richting het Opera House. Ik had het idee een beetje dat dit er gewoon bij hoorde en kan hier ook geen leuk verhaaltje over schrijven eerlijk gezegd. Het lijkt erop dat ik Sydney beter op het duimpje ken dan bijvoorbeeld een stad als Den Bosch. Een mooie rondleiding voor Meike dus en voor mij een mooie gelegenheid om foto's te maken zoals ik ze eerder niet heb gemaakt. Het blijft wel bijzonder mooi hoor en ook leuk om te zien hoe het allemaal ontwikkeld is in de afgelopen jaren. Zo was mij de promenade met allerlei terrasjes onder het Opera House nooit opgevallen of het is er gewoon niet geweest. Wel een mooie plek om met een wijntje te proosten. Wij hebben er nu vooral van de gelegenheid gebruik gemaakt om mooie foto’s te schieten voor we verder gingen richting de Botanical Gardens. Wat een hardlopers hier zeg! De een na de andere hardloper haalde ons met hoge snelheid in. Inmiddels was het ook behoorlijk warm geworden (graadje of 28 denk ik) en moest ik vooral niet eraan denken om nu op tempo te gaan lopen. Wij slenterden dus lekker verder en genoten van het uitzicht. Een mooie ronde door het park en toen richting de winkelstraten voor een impressie van de stad, zoals George Street en de Queen Victoria Building. Daarna zijn we teruggelopen naar Circular Quay voor de bus richting Bondi Beach. Ook dit wereldberoemde strand was onderdeel van mijn stadstour en hoorde er natuurlijk bij. Zo bekend alles zeg, het bleef me verbazen hoe goed ik alles nog kon herinneren en hoeveel mooie herinneringen ik aan die tijd heb gehad. Eenmaal op Bondi Beach was het toch behoorlijk afgekoeld, de golven waren immens hoog en het was al wat rustiger op het strand (uurtje of half 5 waren we hier). Opvallende was een paar jaar geleden dat er al bijna nergens meer gerookt mocht worden, nu mag er zelfs op Bondi Beach niet meer gerookt worden! Na het staren in de golven zijn we toch maar terug gegaan richting de bus en hebben we in Darling Harbour nog een hapje gegeten. Eenmaal terug op de kamer waren we bek- en bekaf. Gelukkig gaat het verder goed met de jetlag en hebben we eigenlijk nergens last van!

Volgende dag was het tijd om weer uit te checken en gingen we per transfer terug naar de luchthaven van Sydney. Van hieruit hadden we onze vlucht naar Darwin in het noorden van Australie. We moesten ons voorbereiden op enorme hitte, in Darwin is het namelijk minimaal 10 graden warmer dan in Sydney. Wat een mooie terminal van Qantas zeg! Alles online inchecken, zelf je bagage labellen en op de band zetten. Heb geen personeel gezien. Al vrij snel konden we ook door de gate het (vrij nieuwe) toestel in. Film kijken heb ik nog geen half uur volgehouden dus lekker geslapen die 4 uur en 15 minuten!

In Darwin kwam de hitte inderdaad direct op je af, woww.. Zo gaat het er dus de rest van de vakantie aan toe! We hadden wederom een transfer naar ons hotel, centraal gelegen in de stad. Wat een enorme kamer hadden we zeg, binnen no time hadden we onze tassen leeg en was de kamer dan ook een enorme bende! Toen we een rondje door de stad wilden maken, bleek het echt uitgestorven. Om17.00 uur sluiten de winkels en het was 18.00 uur toen we ons rondje maakten. Niemand op straat, behalve hele groepen met dronken Aboriginals (het probleem is hier wel echt net zo groot als in Alice Springs (dat is me vorige keer helemaal niet bijgebleven), dus zijn we via de kustlijn richting de haven gelopen. De waterfront is behoorlijk aangepast in Darwin sinds ik hier vorige keer was. Leuke eettentjes, een chloorzwembad aan de zee (betaald) en een stuk zee dat is afgezet met netten en waarbij een soort van strandje is gemaakt (gratis). Ziet er leuk uit, vast nog leuker als het drukker is! Ons rondje terug gemaakt richting Mitchell Street (hoofdstraat) en hier in een van de drukbezette cafeetjes gegeten. ’s Avonds waren we eigenlijk te moe om nog wat te doen, maar omdat het onze enige vrije avond was waarbij we de volgende dag niet vroeg op hoefden, zijn we uiteindelijk toch nog even op stap geweest. Wat een gezelligheid bij Monsoons! Live muziek, iedereen aan de dans en ruim 90% aan mannen binnen. De drankjes werden dan ook goed aangeboden, al hebben we nog steeds geen idee wat we nu gedronken hebben (Canadian Club heb ik onthouden, maar wat daarin zit?!). Rond een uurtje of twee toch maar eens het bed opgezocht.

De volgende dag was onze enige echte vrije dag dezer dagen. We hebben heerlijk uitgeslapen tot half 10 en zijn daarna bij het ontbijtbuffet aangeschoven wat in dit hotel geserveerd wordt. Na het ontbijt zijn we door de, inmiddels drukkere, winkelstraatjes geslenterd voor wat souveniertjes en een echte kennismaking met Darwin. Nog een rondje door Bicentenial Park en toen was het toch echt tijd om aan het water te gaan liggen. Wat een hitte hier!! Gauw terug naar het hotel dus en de rest van de middag hebben we aan het gratis strandje gelegen. Echt heerlijk, het water bijzonder warm, maar wat leuk om rond te kijken en hier ook de locals te zien liggen en gewoon wat af te koelen en voor het eerst een boek erbij te pakken. Kom hier nog niet tot het lezen van een letter toe, zo vreemd! ’s Avonds hebben we het rustig aan gedaan, een hapje gegeten en toen toch nog even dat boek teruggepakt. We moesten de volgende ochtend namelijk vroeg op.

Vanochtend was dan die vroege ochtend, om 05.00 uur ging de wekker en moesten we ook al uitchecken in onze kamer. Om 05.30 uur zouden we namelijk opgehaald worden door Lords Kakadu & Safari’s voor een dagtour naar Arnhemland, iets waar ik al lang naar uitkeek en ook voor het eerst echt iets nieuws voor mij deze reis. Een lange trip richting Arnhemland, ongeveer 3,5 uur zijn we toch wel onderweg geweest. Een prettige Engelse gids tot aan het locale dorpje en daarna ging een Aboriginalgids met ons mee op pad. We gingen een berg op (ik zal het vast heel oneerbiedig schrijven allemaal nu, maar dat komt echt omdat ik op de schopstoel zit met mijn internettijd die straks ineens af gaat lopen) en ontdekten echt geweldige muurschilderingen van ruim 20.000 jaar oud. Heel mooi, veel nog in tact gebleven en anderen worden jaarlijks bijgewerkt. De Aboriginalgids kon niet heel goed Engels en viel heel veel in de herhaling, maar het was echt een schattige man, de uitzichten waren echt waaaaaaaanzinnig mooi (ook mooi dat er nog een Billabong lag, precies zoals het daar hoort) en de wandeling was geweldig. Wat een rotsblokken, geen pad en dus met vallen en opstaan die bergwandeling gemaakt. Een heerlijke gezonde lunch op de top van de berg en daarna terug naar beneden. Ik moet de tocht nog enigszins laten bezinken, maar vond het tot nu toe echt geweldig! Na de tour waren we door de gids afgezet bij de beroemde markten van Darwin. Vorige keer was ik hier in het regenseizoen en was er geen markt, nu zitten we hier in het droge seizoen en is er van donderdag tot en met zondag wel markt. Na de tour waren we dus rond 19.00 uur op het strand bij de markten. Echt geweldig dat we dit toch nog tussen onze planning hebben gevoegd (hij was toch al druk zat en dat douchen na de tour kon ook later nog wel). Een geweldige zonsondergang, echt heel mooi. Het hele strand zat vol mensen, dat dan wel weer... Maar echt heel mooi. Daarna nog even over de markt gelopen met veel souveniertjes en heel veel eten. Werkelijk alles is hier verkrijgbaar en ook nog veel voor weinig zeg maar. Ik had een heerlijke bak Chinees samengesteld en hij was echt heerlijk, tot er een vleermuis vanuit de palmboom, waar we onder zitten, in mijn bakje plaste. Bah! Dus dat was het einde van mijn bakje avondeten...
Inmiddels zijn we in een hostel beland. Het is druk in Darwin omdat het echt het einde is van het droge seizoen. We zitten nu op een 4-persoonskamer, wat me nog wel meevalt. De douche was in ieder geval echt heel erg lekker (en nodig na vandaag) en waarschijnlijk de laatste voor een lange tijd.

Morgen gaan we onze camper ophalen en gaat het avontuur echt beginnen. Ik heb er zin in. Ben nu ook wel toe aan iets wat ik nog niet gezien heb, dus na Katherine gaat alles ook voor mij nieuw en meer bijzonder worden. Wellicht dan ook een iets positiever verhaal :-) Verder bevalt het mij / ons hier prima. We hebben elkaar nog niet de kiet uitgevochten, hebben nog voldoende gespreksstof en genieten volop van wat we zien en doen. Nog zoveel te gaan! Nu ga ik er gauw mee stoppen, want als jullie ook nog fotootjes op Facebook willen zien, moet ik gaan opschieten! Ik ga nog niet beloven dat het ook lukt, want zoals eerder gezegd is het internet bijster traag en weiger ik om mijn telefoon op te starten voor gratis wifi ergens op straat!

Liefs,
Barbara

  • 25 September 2014 - 15:17

    Henk Speelman:

    Hoi Barbera en Meike,
    Wat is het toch een geweldig land, we zien alles zo weer voor ons.
    Dat zien is een beetje dubbel, wij komen niet naar Aussie met de groep.
    Henk heeft een scheur in zijn netvlies en mag niet vliegen.
    Hij is zojuist gelaserd, hij zag vannacht ineens flitsen, dus naar het oogziekenhuis.
    De kans dat het nog eens gebeurt is aanwezig.
    Ik weet niet of jullie Henk en Rieneke Bak kennen zij nemen het over(zij komen altijd met de camper naar Werco)
    Als jullie terug zijn willen we natuurlijk graag alles horen en de foto's zien.
    Meiden geniet er lekker van, en we blijven jullie natuurlijk volgen.
    Liefs Herma en Henk.

  • 25 September 2014 - 18:26

    Frans:

    Hai Barbara, weer een leuk reisverslag. Zo gedetailleerd, we hoeven er dus zelf niet meer naar toe. :0
    Maak er maar een mooie vakantie van. En rustig aan doen.....

  • 27 September 2014 - 21:23

    Joyce Jansen (mtro):

    Hoe leuk, dat ik blijkbaar nog steeds in jouw lijst sta en ik (per toeval) door mijn SPAM lijst loopt, dat ik daar skippy tegen kom!!!
    Nou die SPAM gaat eraf, wat een leuk verhaal!
    Wist niet eens dat je weer aan het reizen was.....

    Het ga je goed, Geniet ervan, al het nieuws dat nu op je pad komt!!!

    Liefs uit Wijchen.

  • 29 September 2014 - 19:30

    Roef:

    Hoi Barbara, Bedankt voor je verslag. Het is net alsof we er zelf bij zijn en ik geniet er iedere keer weer van.
    Ik hoop dat het verdere gedeelte van je reis net zo goed is als het begin. Dus hou ons allemaal op de hoogte.
    Jullie heel veel plezier en heel veel avontuur ! Liefs Roef.

  • 29 September 2014 - 22:08

    Linda:

    Heel leuk verhaal...en echt hoor die vleermuis dat maak jij weer mee haha...ben benieuwd naar je volgende update. Geniet van jullie reis gr. Aan meike en ben benieuwd welke beestenboel je nog meer tegen gaat komen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 58492

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: