La Paz - Gevangenis en uiteindelijk Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Barbara Ham - WaarBenJij.nu La Paz - Gevangenis en uiteindelijk Cusco - Reisverslag uit Cusco, Peru van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

La Paz - Gevangenis en uiteindelijk Cusco

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

29 Augustus 2008 | Peru, Cusco

Allereerst al mijn trouwe fans, bedankt voor het schrijven! Jullie e-mails zijn leuk en zo blijf ik ook op de hoogte!

Daarnaast wil ik altijd zoveel vertellen en als ik dan mijn berichtje heb getikt kom ik erachter dat ik nog de helft vergeten ben. Voor de geinteresseerden zal ik denk ik mijn ´dagboeken´ laten zien. Hier staat kai gedetailleerd alles in geschreven van dag tot dag! De eerste zullen met Rob mee naar huis komen in oktober. Heb je interesse laat het me dan weten, dit kan gewoon per mail of zo!

Ook is het vorige keer niet goed gelukt met mijn fotos, ik hoop het onderhand een keer goed te maken. Inmiddels zijn een aantal van mijn fotos ook te bewonderen op mijn facebook. Jaja, ook ik ben eraan begonnen. Voor degenen die geen facebook hebben http://www.facebook.com/album.php?aid=50525&l=9d21b&id=627585912 . Klik op de link en je ziet in eerste instantie mijn foto´s van Ecuador. Het is nog niet gelukt om de rest er ook al op te zetten maar langzaamaan raken jullie dan een beetje bij denk (en hoop) ik!

Met mijn laatste schrijven ben ik volgens mij geeindigt in San Pedro de Atacama. In de avond heb ik hier gezelilig gedineerd met Claves, de jongen uit Brazilie die ik tijdens onze zouttour heb leren kennen. Gezellig zitten dineren en erg nagelachen over onze tour.

Na San Pedro de Atacama heb ik een lange busrit achter de rug gehad. Via Arica (Noord-Chili) ben ik doorgereist naar La Paz. Een van de mooiste busritten tot nu toe. Echt waar, zet mijn in een bus (15 of 20 uur maakt allemaal niet uit) en ik ben echt gelukkig. De uitzichten onderweg zijn werkelijk prachtig en de bussen zijn niet eens zo slecht!

In Arica heb ik 2 jongens uit Kroatie leren kennen. Zij gingen vanuit Arica door naar Cusco (Peru) en ik ging vanuit Arica terug naar La Paz (Bolivia) We hebben een aantal uur op de busterminal doorgebracht, gezellig gekletst en spraken af elkaar in Cusco weer te ontmoeten. Na het bekende uitwisselen van mailadressen heb ik de bus gepakt richting La Paz. Tegen de avond kwam ik hier aan.

Graag had ik in La Paz nog de vulkaan Huyana Potosi willen beklimmen. Gelukkig is inmiddels het toeristenseizoen afgelopen, maar helaas voor mij betekende dat ook dat het niet mogelijk was om tot het minimale aantal van 2 deelnemers te komen. Helaas dus geen vulkaan, dan nog maar een keer terug! Ik heb een dag doorgebracht met een meisje uit Duitsland en nog een dag met een meisje uit Finland. Hele leuke dagen gehad met beide. Je kletst zo over vanalles en nog wat en wisselt wat ideeen en tips uit. Ook praat je nog wel eens over wat nou als je terug komt etc. Wat voor werk wil je doen, blijf je in je eigen land etc.

Het is namelijk zo dat het toeristenseizoen eindelijk gelukkig afgelopen is! Wat inhoud dat nu alleen de echte backpackers overblijven, mensen die al een paar maanden reizen of nog een paar maanden te gaan hebben. Dat is een hele andere wereld als de gewone vakantieganger. Veel leuker!

In La Paz heb ik wat aan ´souveniers kopen´ gedaan, het is supergoedkoop dus heb een leuk pakketje naar huis gestuurd (ben benieuwd wanneer het aankomt maar heb erop geschreven dat het niet terug naar Bolivia moet!)

Daarnaast had ik van velen gehoord dat ik een bezoekje moest brengen aan de meest rare gevangenis ter wereld: De San Pedro Prison! En dat was een rare gevangenis! Je bent gewoon bezoeker en gaat in gesprek met de gasten op hun eigen kamer. Sommige mensen zitten hier gewoon vrijwillig omdat ze het zo naar hun zin hebben en het leven daar beter is als op straat. Ik heb alleen de voor toeristen toegankelijke afdeling van drugssmokkelaars bezocht en 3 verschillende mensen gesproken. Het was zo raar om alles te horen, alle verhalen enzo. Er wordt ook echt flink veel gebruikt in de gevangenis en niemand doet er iets aan. Als je als gevangene op de muur op de binnenplaats klopt en geld in een van de gaten stopt, komt er uit een ander gat cocaine... Echt zoooo raar! Maar ja Bolivia staat ook bekend om de beste cocaine. En Joyce, om nog even op je vraag terug te komen of dat je iets merkt als je coca gebruikt. Je zou het moeten merken, ik merk er niets van. Er zijn wel toeristen die cocablaadjes kauwen, zij voelen zich na heel veel kauwen wel wat verdoofd. Verder eigenlijk niet. Maargoed die gevangenis... Ik heb er geen woorden voor en kan het zelfs niet eens omschrijven. Je moet er echt zelf heen gaan om het te zien! Ik kreeg wel een mooie stempel voor ik binnen ging, dat wilde zeggen dat ik er gelukkig ook weer uit mocht! De stempel heb ik laten zitten tot ik de grens met Peru over was. alleen maar om te voorkomen dat honden cocaine zouden ruiken!

Verder ben ik vanuit La Paz met de bus richting Cusco in Peru gegaan. Een grensovergang zonder problemen gelukkig. Met gemak weer wat stempeltjes in mijn paspoort erbij. Ook een hele mooie weg richting Cusco. Veel spiegelingen van besneeuwde bergtoppen in water, echt prachtig!

Nu zit ik al een dag of 5 volgens mij (heb inmiddels echt geen besef van tijd of dagen meer, heb voortaan de datum maar in mijn hoofdscherm van de telefoon staan. Ik weet alleen dat ik volgende week de incatrail heb!) in Cusco. Heb de jongens uit Kroatie ook weer ontmoet. Wat heb ik zoal gedaan in Cusco? Ehmm vooral uitgerust, het is echt heel lekker om gewoon een dagje op de Plaza de Armas te zitten, beetje mensen kijken, boekje lezen, dagboek bijwerken en kletsen met de locale people! Het is namelijk zo dat als je ergens gaat zitten er altijd wel iemand met je komt kletsen bijvoorbeeld. Supergezellig, wilde dat dat in Europa zo was! Tijdens het kletsen met iemand heb ik Richard leren kennen. Een echte Peruaan. Normaal zijn dat echt van die smerige mannetjes maar hier kon je gewoon een gesprek mee voeren! Paar uur zitten kletsen op de plaza en gisteren hebben we een aantal ruines bezocht op de berg boven Cusco. Dit hebben we zelfs te paard gedaan! Wat een ervaring weer, ik haat paarden en deze was helemaal niet zo automatisch als ze normaal zijn! Ach we hebben de ruines bezocht en daarna weer de wandeling naar het centrum van Cusco gemaakt. Weer een leuk dagje dus.

Ook ben ik zelf nog een dag op pad geweest met de bussen om verschillende ruines in de omgeving te bezoeken. Komend weekend staan er andere ruines en de heilige vallei op de planning. Deze ga ik samen met de jongens uit Kroatie bezoeken. Zij gaan na het weekend weer verder reizen en hebben afgelopen dagen de trip naar Machu Picchu gemaakt (welke ik dus volgende week ga doen)
Verder maar een beetje rustig aan, bedenken of ik wel of niet naar de jungle ga en bedenken of ik wel of niet nog een trekking ga doen. Geen idee momenteel, het rustig aan doen bevalt me ook wel even!

De 14e heb ik de bus richting Lima geboekt, een rit van ongeveer 20 uur in de bus met panoromic view! Prachtig. Daarna ga ik richting Paaseiland.

Voor degenen die het nog niet weten, Rob komt de 22e september naar Nieuw-Zeeland. Hij vliegt de 20e weg. Heb je nog iets wat je aan hem mee wilt geven of wat je aan mij kwijt wilt? Mail hem dan even aan Rob@robenbarbara.nl en wie weet valt er iets te organiseren!

Nu ga ik weer een poging wagen mijn fotos te uploaden! Neem in ieder geval vast een kijkje op bovenstaande link om dus even de schade in te halen!

Tot mails!

xx
Barbara

  • 29 Augustus 2008 - 21:52

    Daan:

    Ik ben de eerste! Maargoed, het is dus nog steeds veel mensen ontmoeten en veel zien! Ik kijk er echt naar uit dat ik het ook mag gaan doen:D En dan krijg ik alle tipjes van jou te horen.

    Veel plezier verder nog en ik wacht met smart op je volgende verhaal, heb weer even de andere ingehaald die ik door de drukte achterliep:P

    xx Daan

  • 29 Augustus 2008 - 21:59

    Floortje:

    H.aaii Barbara,

    Leuk dat je soms ook nog rustig aan doet, want volgends mij heb je al mega veel beleefd en mag af en toe een dagje rust er ook wel tussen zitten :P!
    Verder zitten er wel leuke foto's bij met jou met zo'n geverft gezicht haha echt jungle achtig !
    Nou veel plezier verder en ga voor mij opzoek naar de echte Paashaas in Paaseiland (haha).

    Liefs xx Floortje

  • 31 Augustus 2008 - 19:05

    Florien:

    Helaba!!!

    Eerst en vooral, ik vind het fantastisch om je verhalen te lezen, echt; ik krijg er zelfs wat heimwee door en wou dat ik, net als jou, de kans had om zo vrij rond te reizen... Ik kan dus alleen maar zeggen: geniet ervan!! En man man, dat verhaal van die gevangenis in La Paz is gewoon te gek voor woorden! (Oh ja, "gasten" noem jij de gevangenen daar, zó grappig!)Tsja, Zuid-Amerika hé, je weet intussen als geen ander dat dat continent zijn eigen wetten kent! ;-)

    Ivm je vraag: "Mythology" is de 'disco' die je zeker es moet gedaan hebben in Cusco, daar spelen ze wat populaire, engelsstalige muziek; voor wat meer reggae-achtige stijl moet je zeker ook es een cocktail-avondje plannen in "Roots" (vlak naast "Los Perros", mijn favoriete restaurantje), en naar het schijnt (ik ben er zelf nooit geraak) is "Mama Africa", op de Plaza de Armas, ook iets wat je móet gedaan hebben... Voilà, tot zover de tips, ik zal je ook zo meteen een mailtje sturen met een telefoonnummer van iemand daar, moest je om gezelschap verlegen zitten -wat ik betwijfel, met jouw aangeboren aanleg om het ijs te breken en contacten te leggen! :-)

    Wat mij betreft, ik ben intussen al weer geacclimatiseerd hier in Belgiê, snel terug in de routine vervallen h´é! Alhoewel, nu zit ik al een weekje in Parijs voor mijn vakantiejob, en dit nog tot half september - nu ja, er zijn slechtere plaatsen om aan de slag te gaan :-) Nee, echt, heb dit weekend een deel van het centrum verkend, en mijn ogen verkeken op de chique boutiques en de juwelierswijk, wauw... Ja, zo gaan mijn zuurverdiende centjes ook niet lang op mijn rekening blijven staan! :-/

    Enfin, ik ga je laten, nog veel plezier, en tot schrijfs!

    Xx, Florien

  • 05 September 2008 - 13:07

    Joyce:

    Haa meissie..

    Klinkt weer lkkr, liep btje achter met je verhalen... maar heeeel toevallig zat ik net yorin travel te kijken, waar floortje op paaseiland was.. Zag er wel ydillisch uit! ;)
    Ze hebben er 1 tv station, zover was ik al!! & overnachten bij bed&breakfast, blijkt een aanrader! Je kunt een kamer huren, ontbijt wordt voor je geregeld & je eet met alle gasten samen in de woonkamer!! :) Haha, msschn heb je er iets aan.. (kosten: 15 dollar!)
    Verder heb ik de beelden gezien die zijn omgevallen, maar waarvan er alweer 30 overeind staan!!!

    Hoe raar dat jij gewoon daar zit & ik naar school ga in Breda.. :(
    zucht... IK BEN JALOERS!!!

    Geniet ervan... tot je volgende bericht! xx

    p.s. nog bedankt voor je felicitatie-krabbel..

  • 11 September 2008 - 14:29

    Henke:

    Eindelijk even de tijd om jouw verhalen weer te lezen! Je hebt het zo te lezen nog steeds geweldig naar je zin! Gaaf hoor!
    Liefs, Henke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 58575

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: