Eating a beating heart in Snakevillage!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Eating a beating heart in Snakevillage!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Eating a beating heart in Snakevillage!!

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

17 April 2009 | Vietnam, Hanoi

Hoi allemaal,

Hoe is het gegaan met de eieren? Ik had er eentje onder mijn kussen! Echt heel leuk! Iedereen dacht dat het een grap was van de dronken mensen in de dorm, maar het was vanuit het hostel geregeld! Vrolijk Pasen dus!

Pff ben er moe van. Een week waarin ik lekker rustig aan dacht te doen maar uiteindelijk ben ik nog moeier als voorheen. Heel veel gedaan en meegemaakt en ook te danken misschien wel aan dat we de dagen verlengden richting de 24 uur per dag wakker zijn. Heerlijk! Hoort er ook bij he.

Mijn laatste berichtje heb ik volgens mij geschreven in Hanoi. Echt een fantastische stad! Nog gevaarlijker om de weg over te steken als in Bangkok. Met 3 miljoen inwoners en wel 4,5 miljoen scooters een bijzondere stad. Heerlijk om rond te dwalen. Straatje links, straatje rechts en aan het eind van een paar uur wandelen maar eens kijken op de kaart waar je je eigenlijk begeeft. Overal winkeltjes en wat een drukte! Toch geen vervelende stad hoor. Wel dat alles maar dan ook alles gemaakt is voor scooters. De stoepen zijn extra breed maar dit is niet voor voetgangers, dit is voor de locals om hun bike te parkeren. Ben je lekker aan het wandelen dan parkeert echt zo'n Vietnamees heerlijk de scooter over je voeten! Uitkijken dus en in het begin zeker even wennen. Overal op de stoepen zitten ook mensen te eten en staan straatstalletjes uitgestald. Zodra de politie komt (en die komt hier nogal met stokken aanlopen) moet iedereen zijn handeltje inpakken.

De politie is over het algemeen nogal direct hier. Om 24.00 uur moet alles donker en stil zijn, kroegen moeten ook gesloten zijn. Wanneer er nog iemand binnen is wordt deze er ook met de stokken van de politie uitgehaald. Wel bijzonder toch hoor.

In Hanoi zat ik echt in een superleuke backpackers en lag met 13 man op een kamer, wat heb ik dat gemist eigenlijk weer zeg! Alles was goed geregeld in het hostel en heb er echt een hele leuke week gehad. Volgens mij heb ik namelijk een week in Hanoi gezeten! Hiervan heb ik een aantal dagen rondgelopen en genoten van de smalle straatjes, kleine balkonnetjes, duizenden motorbikes en het straatleven. Echt onbeschrijfelijk deze stad, moet gauw de fotos eens up zien te loaden.

Een 2-daagse tour heb ik gemaakt, geboekt vanuit het hostel, naar Halong Bay. Ik wist hierbij dat deze duurder zou zijn als menig andere touroperator maar ik wist wel zeker dat ik een leuke groep zou hebben met mensen van allemaal dezelfde leeftijd en dit is het zeker waard geweest. Halong Bay deed mij een beetje denken aan de Ardeche in Frankrijk. Hele mooie rotsen en vooral helderblauw water. Eerst moesten we 3,5 uur met een busje richting Halong. Vanaf hier gingen we echt op een hele mooie boot, van hout gemaakt en met 3 verdiepingen (slaapgedeelte, restaurant en zonnendek) Echt veel te luxe voor ons als backpackers! Het was niet zo zonnig deze dagen als gehoopt maar gelukkig wel lekker buitenzit weer. We gingen de bay in en voeren hier wat rond. Na een tijd legden we de boot stil en gingen kajakken door Halong Bay. Ik zat hierbij in een kajak met een Engelse militair. Wel grappig want hij zat zo te puffen achterin, had wel gedacht dat hij iets meer conditie had! De kajaktocht was echt prachtig. We gingen onder rotsen door (een hele hoge berg met ergens onderin een opening waar alleen de kajak tussendoor kon) en hadden echt schitterende uitzichten. Zo stil ook en lekker sportief over het water. Na een tijdje legden we aan bij een grot. Dit was echt de mooiste grot van mijn trip. Ze noemen hier alles en overal altijd maar watervallen of grotten, maar dit was een echte! We moesten een zaklamp meenemen maar uiteindelijk waren er maar 4 of zo die er 1 bij hadden. Op slippers, nadat we de kajaks hadden vastgebonden aan de rotsen, gingen we in het donker wandelen over de gladde steentjes in ook wel de 'fairy cave' genoemd. Klimmen en klauteren in het donker, je heel klein maken omdat het echt te laag was of door hele kleine openingen naar boven klimmen. Echt heel leuk en zo donker! Degenen met lamp gingen steeds voorop en stonden dan langs de moeilijkste punten.

Na een tijd wandelen kwamen we aan bij een soort van lagoon middenin de grot. Beter niet te zwemmen vertelde onze nogal fantasierijke Finse gids Jari, misschien kreeg je hier namelijk wel monkey-fever! Heel mooi water was het! We liepen door naar een ander deel van de grot waar we 'slangen' konden zien (hij had echt fantasie! Heerlijk!), in het donker leken het ook echt slangenvellen in het gesteente op de grot. Ook zag je overal glinsteringen op de muren en had je nog 'fairy-drums' waar je leuk muziekjes kon maken op de stenen! Echt een hele leuke grot en iedereen kwam er ook weer enthousiast uit!

Op met de kajak terug naar de boot. Dit was nogal lastig want we waren allemaal al supermoe! Blij dus toen we terug op de boot kwamen en het bier open kon! De rest van de avond hebben we heerlijk boven op het dek zitten kletsen, kennismaken, happy-hour gehouden (3 cocktails voor 60000 dong, 1 euro = 25000 dong) en echt lol gehad. Een hele leuke groep gelukkig en iedereen kon goed met elkaar overweg. Op een gegeven moment werd er door de mannen nog naaktgezwommen en salto's vanaf het bovendek van de boot gemaakt. Is een latertje geworden en was uiteindelijk nog niet eens moe toen ik naar bed ging. We moesten wel slapen want om 07.00 uur werden we weer uit bed getrommeld. De 2e dag hebben we lekker boven op het dek liggen kateren en de groep die 3 dagen zou blijven op een eiland afgezet. Wij gingen terug naar Hanoi om uit te rusten, weinig gedaan maar een super leuke trip. Leuke mensen en vooral een prachtige omgeving. In de bus terug naar Hanoi lag dan ook iedereen heerlijk te slapen, wat een uitputting!

Vanuit Hanoi heb ik nog een fietstocht gemaakt met een Vietnamees meisje wat heel goed Engels sprak. Ze liet me de omgeving van Hanoi zien en haar eigen omgeving. Heel leuk, ook kon ze veel vragen beantwoorden die ik eigenlijk allemaal had over het algemene Vietnam. Dit duurde een uurtje of 4, lang zat want wat ik die avond ervoor toch gedaan heb....

Ik ben naar Snakevillage geweest samen met nog, ik geloof, 9 anderen uit het hostel. Echt een supervette ervaring! Met 2 taxi's en een 'gids' voor de vertalingen, gingen we op pad naar een gebied in Hanoi dat ook wel Snakevillage wordt genoemd. Eenmaal binnen stonden overal slangen op sterk water. Ook was er een kooi met denk wel honderden levende slangen. Al vrij snel kregen we deze allemaal eentje in onze handen en mochten we er mee spelen! Ze waren nogal hyperactief wat iedereen een beetje afschrikte, maar toen ze rustiger werden en zichzelf in knopen begonnen te leggen konden we rustig aan wat foto's maken. Daarna werd de cobra uit zijn kooi gehaald. Ik weet niet of jullie ooit een cobra hebben gezien maar dit overtrof al mijn slangenideeen! Wow wat een machtig beest en we waren er allemaal superbang voor. We stonden al op 2,5 meter afstand voor de veiligheid maar toen dit beest op de grond ook nog super begon te sissen en heen en weer begon te 'springen' hadden we het eigenlijk niet meer en stonden we (en ja, ook de mannen) nog verderop! Met veel moeite werd hij na deze 'voorstelling' weer terug in zijn kooi 'geslingert'.

Op naar het diner, we waren nogal zenuwachtig hiervoor! Je moest zeggen of je vandaag het hart wilde eten of niet, dit aantal slangen zou gedood worden. We kregen te zien hoe de slang werd opengesneden. Het bloed ging in een glas, de maag werd opengesneden en het gal ging in een glas en uiteindelijk kwam het hartje (nog kloppend) in een borrelglaasje. We kregen allemaal een borrelglaasje met dat kloppende hartje, gemengd met het bloed en wat rijstwijn (hele sterke drank die hier heel veel gedronken wordt) Er werd geproost en... weg was het! Ik heb gewoon een slangenhart op!!! Niets van gemerkt, gelijk erachteraan een slok bier namelijk, die rijstwijn was zo sterk! Op naar de gal, die kwam ook in een borrelglaasje en wel met een nasmaakje. Vervolgens kregen we alles gemaakt van de slangen, alleen de kop hebben we niet gegeten. We hadden 'snakespringroll's', kregen de lever, de huis, ribben etc etc. Zelfs de botten hebben we op, gemalen op brood! Het was echt super lekker en gemengd met de rijstwijn werd dit dus een hele gezellige avond. We hebben gewoon slang op! Echt een superervaring. Er zaten ook nog wat locals en als een local je een drankje aanbied mag je niet weigeren, leuk hoor! Zaten we dan weer!

Na het diner zijn we met de hele groep in 1 taxi (was er maar 1 op komen dagen) terug gegaan richting ons hostel. We kwamen door een heel groot feest waarbij we stapvoets moesten rijden vanwege de drukte. Iedereen had genoeg gedronken en we zaten lekker met de muziek mee te gillen. Iedereen buiten dacht dat we beroemdheden waren dus ook zij begonnen mee te gillen en met ons mee te wandelen. Echt heel gezellig! Op de weg toen we eindelijk konden rijden, floten we alle jonge scooterrijders na en eentje wisselde zelfs tot 3 keer toe een sigaret uit met onze Canadese bijrijder! We gingen met de hele groep nog naar een straatbarretje (het was pas 22.00 uur of zo) en regelden hier bier voor 3000 dong! Zo goedkoop heb ik in mijn hele reis nog niet gedronken! Ook kwam er een boekverkoper (hier op straat verkopen ze echt alles aan je) en wij nodigden hem uit. Ook hij mocht geen nee zeggen en uiteindelijk had hij na een uurtje geen boek verkocht maar liep waggelend weg!

Terug bij het hostel moesten we stil zijn. Nog een tijdje op straat zitten kletsen en toen achter de gesloten deuren van het hostel. Ze hebben meerdere gebouwen en een 24-uurs security. Echt geweldig want toen ik op een gegeven moment naar bed wilde in het andere gebouw ben ik het ene gebouw uitgegaan en het andere gebouw ingegaan zonder dat de security wakker werd! Heerlijk!

Volgende dag de fietstocht was dus een beetje moeilijk en de rest van de dag lekker lam. Ook werkt May, een Nederlands meisje, in het hostel en bood zij nog diverse drankjes aan omdat ik straks haar laptop mee ga zeulen naar huis! Nog een tijdje in het barretje gezeten bij het hostel met wat mensen van mijn trip naar Halong Bay, sommige waren nog een nachtje langer gebleven dus het was leuk hen weer te zien.

Even denken, wat heb ik nog meer gedaan in Hanoi? Het was echt niet zo bijzonder veel maar de dagen waren altijd zo lang. En het is gewoon een mooie stad die mij soms tot veel nadenken heeft gezet! Lekker weer die bankjes in de parken enzo. Heerlijk! Echt een stad om naar terug te keren en blij dat ik hem toch nog heb meegepakt.

Dat was mijn bewogen weekje Hanoi en mijn Snakevillage waarvan ik maar niet uitgesproken raak! Op naar de volgende avonturen deze week!

Groetjes en succes met het zomerweer in NL!

Barbara

  • 17 April 2009 - 14:50

    Joyce:

    gadver, barb! Snake! :S
    kan ik me niets bij voorstellen, maar je beschrijft het wel zó onsmakelijk dak bijna moet spruien!! ;)

    Fijn weekend, en tot je volgende verhaal!

  • 17 April 2009 - 16:58

    Richard:

    Ieuw, slangenhart eten! Dat is zeker een bijzondere ervaring...

  • 21 April 2009 - 22:01

    Madelon:

    Pff, volgens mij ben jij al veel te lang in de rimboe:P! Slangenhartjes, iew! Moet ik thuis mijn goudvis verstoppen als je langs komt, anders vreet je die ook op? ;)

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 58493

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: