Nog smeriger als voorheen en inmiddels in Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Nog smeriger als voorheen en inmiddels in Laos! - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Nog smeriger als voorheen en inmiddels in Laos!

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

31 Maart 2009 | Laos, Vientiane

Sabaidy!!

En het is weer zover, allemaal het vorige berichtje al uitgelezen? Vandaag als beloning, na waarschijnlijk weer een lang bericht, ook allemaal foto's! Altijd leuk natuurlijk!

Bedankt voor de krabbeltjes op hyves, facebook en in mijn e-mail voor mijn verjaardag! Dit jaar weinig spectaculairs omdat we op trekking waren en dit anders liep als gepland waardoor de gezelligheid niet zo vlakbij was. Nog niet in de bus naar Laos dus, maar dit komt allemaal later!

sinds mijn vorige berichtje... Heb ik me nog viezer gevoeld als ooit tevoren! Het zweten hield niet op, om het maar even te beschrijven, we bezochten de 'dustcapital' Ban Lung en konden nergens een wasmachine vinden. Nadat we uiteindelijk ook nog een jungle trekking gedaan hebben kon het echt niet meer erger en wilden we heel graag een douche! Uiteindelijk zit ik nu dus in Laos, heb het beste hotel wat ik ooit heb gehad sinds mijn trip (en het duurste!), is de was gedaan (ruikt lekker) en heb ik 2 dagen lang 2 douches per dag genomen tot er zelfs na het douchen geen zwart meer op de handdoek achterbleef! Leuk joh reizen! In Nederland als ik terug kom maar eens gauw een dag in een spa gaan liggen. Ja ik weet dat het hier goedkoper is, maar dat heeft toch niets met reizen te maken? Ben ik morgen weer vies! Dit is dus de smerigheidsomschrijving :D Tot nu toe lijkt het in Laos iets schoner. Iets minder stof, niet binnen 5 minuten weer zwarte voeten en ook het zweten is minder. Het waait hier zelfs een beetje, al lopen de toeristen die nog naar Cambodia behoorlijk te klagen over de temperatuur hier. Ik probeer ze voor te bereiden maar of ze luisteren...

Het is trouwens ook echt droog en hitteseizoen. Warmer en droger kun je bijna niet treffen. Het echte regenseizoen begint in juli, weet niet of ik die vraag al had beantwoord Joyce.

Sinds ik in Kratie mijn blog heb geschreven, waar we op de bus aan het wachtten waren naar Ban Lung, zijn we dus naar Ban Lung gegaan. Ban Lung ligt helemaal in het noorden van Cambodia en voor de meeste toeristen te ver om nog voor door te reizen. Het ligt in de provincie Ratanakiri. Een hele droge provincie, veel stof, arme huisjes en prachtig omgeven door wat bergen, nationale parken en de Mekong rivier. Ban Lung was een soortgelijk-te-omschrijven-dorpje. Nog geen asfalt, overal los zand en stenen, straatstalletjes met spulletjes en eten, heerlijk, zoals je een dorpje hier echt wilt zien. s Avonds gingen we in een locaal tentje eten en dan komt de eigenaar gezellig een praatje met je maken. Heeft Engels geleerd door met toeristen te kletsen, echt heel leuk dit soort dingetjes.

Voor in de omgeving besloten we een jungle trekking te boeken voor 3 dagen en 2 nachten. Dit liep echt uit op een vreselijke trip! We begonnen met een olifantentrekking in de bossen. Dit waren echt wilde olifanten die niet zo vaak wandelden denk ik want ze deden niets anders als eten onderweg. Daarnaast spoorden de begeleiders ze ook niet echt aan om door te lopen. Uurtje op de olifant en dus niet zo heel veel gezien. Toch blijft een olifant een mooi beest! Ooit geweten dat hij zoveel haar heeft? Echt lelijk van dichtbij!

Naderhand gingen we met 3 op een scooter (Lisa, de gids en ik), daarnaast nog alle tassen, een tent en een hangmat, op pad. Een tocht van 2 uur richting de Mekong om deze over te steken met een bamboe-ferry. We hoefden vandaag niet zoveel te wandelen en gingen naar een kamp aan de rivier. De gids en de ranger maakten het avondeten voor ons klaar terwijl wij in hangmatten lagen te rusten en niets mochten doen. Die nacht lagen we in een tent. Allereerst hoorden we natuurlijk overal beesten waardoor we ineens beiden klaarwakker waren. Toen we uiteindelijk weer in slaap vielen begon het te regenen. Deze regen heeft de hele trip verder verpest. De tent (binnentent, was hadden namelijk geen buitentent gekregen) was zo lek als een zeef en op een gegeven moment zaten we in onze poncho in een laag van 10 cm water die maar bij bleef regenen! Alles maar dan ook echt alles was nat. De ranger had een mooi afdakje met zijn hangmat gemaakt en de gids probeerde bij ons droog te blijven. De regen heeft geduurd van 03.00 - 08.30 uur ongeveer. Op een gegeven moment zijn we gewoon in het water gaan liggen en hebben geprobeert wat te slapen. Ook de regen en onweer maakte het er niet leuker op. s Morgens had de ranger een vuurtje gemaakt en probeerden we hier op te warmen. We waren helemaal wit en verrimpeld, net alsof we te lang in bad hadden gelegen!

We gingen uiteraard ook gewoon weer verder wandelen op onze zeiknatte schoenen en sokken vol zand. Dit heeft ons uiteindelijk flinke blaren opgelopen waardoor we op dag 3 niet eens meer wilden wandelen! Groot gat in mijn enkels, speciaal op zoek gegaan naar betadine en verband om het schoon te houden achteraf. Als je hier een wond hebt zit er zo ongelofelijk snel rotzooi in... Nu geprobeert schoon te houden maar ik hoop maar dat het goed is nu.

De wandeling vandaag was in totaal 6 uur. Eerst naar een waterval waardoor Lisa constant door bijen werd achtervolgd die volgens onze gids niet konden steken. Uiteindelijk zijn we allemaal gestoken, maar gelukkig niets aan overgehouden. De waterval was weer niets bijzonders. Valt me op dat mensen een stroom water al zo gauw een waterval noemen! Ach ja dat was ons doel voor vandaag halverwege de tocht. Na nog een tijdje tussen de bladeren te hebben gelopen (en ook nog bloedzuigers te hebben gevangen... kon er ook nog wel bij) kwamen we uiteindelijk aan bij een locaal huisje waar we vannacht zouden slapen. Uiteraard een open schuurtje (moet ook niet teveel verwachten van locale huisjes waar toeristen wel mogen slapen... zelfs de rest van de bevolking heeft nettere huisjes!) met heel veel bijtende mieren. 'Hoezo rode mieren bijten?' Hier bijten alle kleuren mieren en van de een heb je nog langer last als van de ander!

Weer een slechte nacht gehad want had nog nooit een hele nacht in een hangmat geslapen. Daarnaast was deze hangmat nog zeiknat van de nacht ervoor en had ik ook nog steeds natte kleding en witte voetjes van het soppen in mijn schoenen de hele dag! Koud gekregen snachts dus en was superblij toen de nacht eindelijk om was! Sja en toen was ik jarig!

Allemaal in een vrij slecht humeur (onze gids was al lang niet meer zo leuk als we in het begin dachten...) gingen we weer op pad. Ongeveer 1,5 uur lopen terug naar waar de scooter stond waarmee we de rivier weer overgingen richting het gewone vaste land, het park uit. Wel moesten we daarvoor eerst weer flink door het water stappen, grote rivier enzo. Weer natte voeten! Zo drogen die schoenen toch nooit?! We waren blij toen we in de buurt van Ban Lung waren, het kratermeer bezochten en daarna terug naar het guesthouse konden. Wat een ellende deze trip! Omdat we voor deze trip een mooie douche hadden in dit guesthouse, keken we al een paar dagen weer uit naar deze douche. Helaas... geen druk op het water en maar 3 straaltjes... Ook de moeite en dus nog niet schoon (nu dus goedgekomen!)

Het was onze laatste dag/avond samen en we gingen savonds dus gezellig in een locaal tentje uit eten. Nog een drankje na en toen zat het er allemaal op. Lekker naar bed want we waren kapot van 2 nachten niet slapen en Lisa moest de volgende ochtend weer om 05.00 uur op voor de bus naar Phnom Penh. Uiteindelijk zit zij nu weer terug in Australie om daar haar trip af te ronden en Nieuw Zeeland nog tussendoor te bezoeken! Leuk met je gereisd te hebben Lisa! Leuke tijd en leuke ervaringen samen gehad en gedeeld! Zie ons nog zitten op Langkawi of in Bangkok ;-)

Ik heb de dag dat Lisa wegging de bus gepakt naar Laos. De meest makkelijke reis en grensovergang die ik ooit heb gehad. Zo simpel, douaniers die zo lekker zaten te kaarten en even een stempeltje moesten zetten. Bij elke grens moet je ook in nieuw vervoersmiddel instappen en dat ging ook allemaal heel makkelijk!

Met een bootje moest ik over de Mekong om naar het eiland Don Deth te gaan. Een heerlijk relaxt backpackerseilandje waar je gezellig met een biertje in de Mekong kan zwemmen maar waar het er ook nog steeds origineel goed uit ziet! Niemand die rotzooi achterlaat of er een puinhoop van maakt. Op dit eiland had men verbazend snel internet waardoor ik al jullie felicitaties goed kon bekijken, en alleen electriciteit had tussen 18.00 - 22.00 uur. Heerlijk zo terug naar de basis! Iedereen liep s avonds met zijn zaklamp over straat om te zorgen dat ie weer goed in zijn guesthouse terecht kwam! Zelfs toen was ik nog verdwaald omdat ik de ene zijstraat op het eiland niet kon vinden!

Nog een dag fietsen gehuurd met een paar anderen en zijn we naar het eiland Don Khone gegaan waar we wel een hele mooie waterval hebben bezocht! Heerlijk warm hier en in de middag een goeie siesta houden!

Na 2 nachtjes rustig aan doen heb ik de nachtbus gepakt via Pakse (waar ik de middag in het dorpje waar niets te doen was door moest brengen) naar Vientiane. De nachtbus was echt vreselijk! Ik zit liever 10 uur op een stoel als 10 uur in een bed met een vreemd iemand naast me en dit bed is nog niet eens de breedte van een 1 persoonsbed! Daarom had ik ook een stoel geboekt. Uiteindelijk bestaan die dus helemaal niet en daar lag ik dan naast (gelukkig) een Duits meisje (en geen Cambodiaanse roggelaar!) Dat is dus de manier waarop je vrienden maakt. Helaas kan ik geen klik vinden met Duitsers voor langere tijd dus we hebben wat gekletst en hebben geprobeert te slapen. Wat een stuiterballenrit weer zeg! Dacht echt dat we soms meters vlogen en vond het doodeng! Dat we niet omsloegen zeg!

Smorgens om 06.00 uur kwam in gelukkig in Vientiane aan. Dat is waar ik nu ben en daar schrijf ik volgende keer over!

Inmiddels zit ik sinds Cambodia weer aan de rechterkant van de weg. Heb nooit geweten dat er in zoveel landen links gereden wordt! Helaas kan ik er nog niet zo goed aan wennen en mag ik van geluk spreken dat ik nog niet onder een tuktuk of iets anders lig. Bij het oversteken kijk ik nog steeds eerst naar de verkeerde kant, denk je dat er niets aan komt en blijkt het verkeer ineens van de andere kant te komen. Maargoed voeg bij je geleerde lijstje met 'links-rijdende-landen' Nieuw Zeeland en Engeland, ook maar Australie, Indonesie, Malaysie, Thailand toe en volgens gehoord ook Zuid-Afrika en Japan. Wie rijdt er nu eigenlijk aan de verkeerde kant van de weg?!

Daarnaast heb ik vanuit Nederland moeten horen dat de processen tegen de leiders van de Khmer Rouge zijn begonnen. Vreemd dat we in een land als Cambodia, middenin de 'problemen' zitten en hier helemaal niets van merken! Thuis ga ik het meer volgen maar het is gewoon nergens bekend of niemand die erover praat. Bedankt voor het doorgeven!

Foto's:
*Cambodia, (on the way to) Siem Reap and Floating Village
http://www.facebook.com/album.php?aid=85650&id=627585912&l=7a177a4cba

*Cambodia, Temples Angkor Wat Complex
http://www.facebook.com/album.php?aid=86011&id=627585912&l=f64f010604

*Cambodia, Sihanouk Ville and Kampot
http://www.facebook.com/album.php?aid=86886&id=627585912&l=4a08ea7531

*Cambodia, Phnom Penh and around + Kratie
http://www.facebook.com/album.php?aid=86887&id=627585912&l=71a7580af3

*Cambodia, Ban Lung and Jungle Trekking
http://www.facebook.com/album.php?aid=86888&id=627585912&l=e685e7c80a

*Lao, Don Deth and Don Khone (4000 Islands)
http://www.facebook.com/album.php?aid=86889&id=627585912&l=c0e7cd7c83

Bedankt voor het lezen en tot volgende keer! Succes met de zomers temperaturen in Nederland en pas op met het zweten he ;-)

Barbara

  • 31 Maart 2009 - 09:43

    F.loortje:

    Haaii :D!

    Leuke fotos & verhaaltje!
    Alleen dat zweten haha.. wat minder.
    Hier wordt het ook al weer heerlijk weer!
    Tot snel misschien & goeie reis verder!

    xx

  • 05 April 2009 - 01:54

    Lisa(Deventer):

    Hey!
    Ja ik hoorde ook idd dat het beetje druk was rond de politiek!!! ben blij dat we er niet in onze tuk-tuk langsreden;)
    Heb het ook super gehad met jou en we hebben altijd de verhalen en fotos nog!!(en het gevoel in bangkok :S VRESELIJK!!:P)
    Have fun nog!
    btw, je verhaal valt best mee met hoe lang het is hoor!

    xx

  • 07 April 2009 - 09:22

    Joyce:

    hee barb,

    leuk verhaaltje weer! Hoewel het zweten en constant natte voeten een beetje tegenstrijdig zijn! :)

    Kijk uit met die blaren hé?

    Ik kijk uit naar je volgende verhaal! Veel plezier met reizen & rustig aan! ;)

    Ik heb binnenkort een weekendje Texel op het programma staan, ook leuk! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 499
Totaal aantal bezoekers 58493

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: