Terug van Paaseiland, op naar Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Terug van Paaseiland, op naar Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Terug van Paaseiland, op naar Nieuw Zeeland!

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

20 September 2008 | Chili, Santiago de Chile

En daar ben ik weer, iets sneller als gepland maar nu kan ik nog mooi mijn verhaaltje schrijven voor Rob aankomt en ik doorvlieg naar de andere kant van de wereld. Alles nog steeds goed in Nederland? Ik loop nog steeds achter met mijn mail en ben bang dat het alleen maar erger wordt, sorry, ik doe mijn best met beantwoorden!

Inmiddels zit ik op het vliegveld in Santiago de Chile, wachtend op mijn volgende vlucht naar Auckland (Nieuw Zeeland voor de mensen die de kaart nog niet helemaal goed kennen ,-) ) Van dinsdag tot en met vandaag heb ik op Paaseiland gezeten, ongeveer 3700 km van het vaste land verwijdert (links van Chile in het water) Echt een waanzinnig eiland. Vooraf had ik nog even de herhalingen gekeken van RTL Travel op internet, een camping geboekt en wat kleine dingetjes opgeschreven. Is toch een speciaal eiland he. En zoals Floortje Dessing al zegt, je wordt gewoon ontvangen met een bloemenkrans! Echt je voelt je heerlijk en zeker na de vlucht die ik had meegemaakt, ben ik natuurlijk vergeten te schrijven.

Jullie weten allemaal dat je geen vloeistoffen etc mee mag nemen in het vliegtuig. Nu verschilt dat heel erg per land en dus neem ik het voortaan mee en vraag ik het even na. Dit keer begon het ermee dat ik het vergeten was te vragen en werd dus mijn zonnebrand en body lotion weggegooid, zijn vaak niet de goedkoopste dingen in het buitenland. Daarna arriveerde ik in Santiago de Chile voor mijn overstap en was ik vergeten mijn appels te noteren. Je mag namelijk geen fruit het land mee innemen. Omdat ik dit vergeten was kreeg ik een boete van maarliefst 70 euro voor 2 appels van in totaal 200 gram!! Echt waanzinnig. Die boete ging ook niet zo makkelijk, moet een hele verklaring afleggen, dingen tekenen en gelijk betalen. Helaas was mijn overstaptijd maar 1,5 uur en was er iets fout gegaan met mijn backpack waardoor ik opnieuw in moest checken. Lang verhaal dus allemaal, maar uiteindelijk heb ik de mensen onder druk gezet dat ik mijn vlucht wilde halen (maakt hun weinig uit) en mocht ik voor wat anderen die ook vanalles meesmokkelden (er zat nog 1 Nederlandse jongen die ook een appel bij had!) Mijn vlucht gelukkig gehaald, 10 minuten voor het stijgen ingecheckt, heel hard gerend en uiteindelijk in slaap gevallen in het vliegtuig.

Maargoed, was dus blij dat ik eenmaal aan kwam op het vliegveld op Rapa Nui (zo wordt Paaseiland hier genoemd) Door het personeel van de camping die ik geboekt had werd ik opgehaald en ging ik met nog 4 anderen richting de camping. Ik had een koepeltentje gehuurd met matras en slaapzak, kost echt eigenlijk helemaal niets en ben super blij dat ik dat gedaan heb. Op de camping zat zoveel meer volk, de 18e was namelijk de Dag van de Onafhankelijkheid, vrijwel heel Chile had een week vrij. Al gauw kwam ik in geklets met andere op de camping en de rest van de dagen zijn we allemaal samen geweest (1 Zwister, 2 Spanjaarden en 6 Chilenen) Echt superleuk!

Tijdens de eerste wandeling over het eiland merkten we al hoe vriendelijk de mensen hier waren. We konden locaal fruit proberen direct uit de bomen, echt wel heel bijzonder. Toch zijn ze ook wel een beetje raar. Sommige mensen zien eruit alsof ze nog nooit iemand van het vaste land hebben gezien, alleen een short en dan van die rastaslierten en stukje plastic zak die gebruikt worden als elastiekje... Ach ja locaal! Wel heel grappig al hebben we misschien soms iets te hard gelachen!

Hanga Roa was het dorpje 10 minuten van de camping vandaan. Heel klein, veel souveniertjes (natuurlijk stikduur) en heel veel supermarkten! De Moai´s hadden we op dag 1 niet zoveel gezien, maar 2 geloof ik. Daar moesten we natuurlijk gelijk mee op de foto! De eerste avond hebben we met allemaal een barbecue gemaakt, echt heerlijk. Biertje en Pisco erbij en gezellig kletsen en nog een beetje kennismaken. Omdat we al vrij snel stil moesten zijn (sja het blijft een camping met nog meer mensen) namen we de auto richting het strand (rotsen!) Hier hebben we tot zonsopgang gedanst en gedronken met de muziek van hier (ik oefen weer Moniek!) Een locale cd van de groep Matato´a heeft het gedaan de rest van de dagen, heb mooi een cd gekocht als aandenken! Mocht je de muziek kunnen vinden op internet dan zeker even downloaden en anders kunnen jullie het later horen. Je wordt er echt supervrolijk van!

De volgende dag was het gelukkig superslecht weer (alleen maar regen en vooral heel veel wind) waardoor er niets te doen was. Met zijn allen hebben we een beetje uitgekaterd want het was nogal laat ook geworden. Nu konden we goed onder een afdakje zitten. In de avond was er de pre-party van de onafhankelijkheidsfeesten dus gingen we daar weer naar toe. Helaas was het niet druk en hebben we maar een uurtje of 2 gedanst tussen de locale bevolking op de Cueca muziek.

Dag 3 hebben we een aantal wandelingen gemaakt richting het centrum en rondom het centrum. Had namelijk naast de 2 Moai´s op de eerste dag geen andere meer gezien. We gingen naar een gerestaureerde locatie waar je een aantal Moai´s op een rijtje had staan. Ook liepen er ´parkrangers´ rond aan wie je vragen etc kon stellen. Zo vreemd dat je er niet voor hoefde te betalen! Ook hebben we even het locale kerkje bezocht en wat souvenierswinkeltjes. ´s Avonds rustig aan gedaan met een kampvuurtje! Het was opnieuw heel slecht weer ´s avonds, had er wel iets tropische temperaturen en minder regen verwacht.

Dag 4 heb ik samen met nog 3 anderen een auto gehuurd (ja ook ik heb gereden!) en hebben we een rondje over het eiland gereden op zoek naar de Moai´s. Overal langs de weg kun je ze bijna vinden maar de meest speciale zijn toch degene die met 15 of met 7 bij elkaar staan. Het eiland was niet zo groot maar de weg was slecht dus het duurde allemaal even! Hebben in ieder geval gelachen bij het lanceren in elk gat in de weg! Paaseiland is wel heel mooi. Heel rustig, vooral gelukkig bijna geen toeristen en de toeristen die er zijn zijn Chilenen. Je hebt er 2 hele mooie witte zandstranden en verder is het overal rots. Het weer is dus slecht zoals ik al omschreef. Of de zon staat te scherp voor fotos of er is alleen maar regen en wind.

In de avond zijn we naar een pub gegaan met locale muziek om het af te ronden, helaas werd het opnieuw veel te laat want vandaag zouden we om 6 uur opstaan voor de zonsopgang.

Samen met nog een paar anderen zijn we in de auto gekropen en richting de 15 Moai´s gegaan die achter elkaar staan. Wanneer je daarachter de zon vanuit de zee ziet opkomen weet je waarom je zo vroeg opstaat. Echt prachtig! Een mooi eind van een paar superleuke dagen!

Verder vandaag dus ingepakt en het vliegtuig genomen naar het vaste land. Nu is het al bijna tijd voor mijn volgende vlucht.

Ik raad iedereen aan om naar Paaseiland te gaan, maar gewoon net als ik een dag of 4. Er zijn veel mensen die er een week of langer zitten maar er is gewoon niet echt meer te doen. Zij gaan dus ook hun vlucht verplaatsen. Er is 1 vliegtuig per dag en meestal zitten ze bomvol! Verder heb ik niet buiten de deur gegeten. In de groep Chilenen waren ook 2 ouders. Zij wilden heel graag koken dus in de ochtend hadden we allemaal een heerlijk ontbijt, in de middag een heerlijk warme luch en in de avond opnieuw een stevige warme maaltijd! Heerlijk en uiteindelijk dus bijna niets uitgegeven. Weet dus niet of het echt duur is.

Verder heb ik bijna mijn fotos online en zou ik jullie graag de link doorsturen maar het kantoortje hier gaat sluiten en ik lever liever de fotos compleet aan jullie af. Zo snel mogelijk komt dus de link.

Nu ga ik stoppen met schrijven, is weer lang zat voor 4 dagen. Als jullie specifieke vragen hebben laat het weten. Heb zoveel te vertellen en weet niet wat jullie interessant vinden dus schrijf maar wat raak! Kan wel de hele historie over de Moai´s schrijven maar die kunnen jullie ook op internet vinden denk ik zo. Iedereen denkt anders over ze, er is niet 1 vaste theorie.

Weet niet wanneer ik weer schrijf, probeer wel mijn wekelijkse berichtje te doen als Rob er is, maar we zullen zien hoe het loopt. Nu loop ik dus nog een dag achter op jullie en vanaf morgen loop ik 1 dag voor op jullie.

Heel veel succes weer en jullie horen van me!

  • 21 September 2008 - 09:53

    Ronald Voeten:

    Wederom een heel leuk geschreven verhaal van je belevenissen...

    Pas goed op je zelf, en have al lot of fun.

  • 21 September 2008 - 10:33

    Joyce:

    Door de drukte, had ik bijna je laatste verhaaltje gemist!! ;)
    Maaar, ben weer helemaal bij gelezen!!
    Super, meid.. vooral ook heel indrukwekkende foto's... :)
    Geniet van je tijd met Rob samen & tot je volgende verhaaltje!!!

    Liefs xxx

  • 21 September 2008 - 13:06

    Nathalie:

    hey Barbara,

    Het is alweer een tijdje dat ik iets van me heb laten horen. Ik heb me eindelijk helemaal bijgelezen en alle foto's bekeken. Wel gaaf allemaal. Ben erg jaloers op je. Mijn plan is om in februari naar Australie te gaan. Ben jij er dan nog? en in de buurt van Sydney ofzo?
    Ik hoor het wel.
    Veel plezier! X Nathalie

  • 21 September 2008 - 15:35

    Wendy:

    Heey Meid,

    Wat een verhalen! Super gaaf en leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet ervan met z'n 2en als Rob overkomt!

    Liefs Wendy

  • 22 September 2008 - 16:13

    Moniek:

    Hai Barbie!

    Klinkt wel gaaf dat paaseiland! Terwijl het me bij RTL Travel beetje saai leek.. Miss moet jij het maar gaan presenteren! ;) Ik heb toevallig vant weekend alle afleveringen van RTL Travel zitten kijken over Aussie! Egt vet man.. heb er al zoooo veel zin in!! :) Nou Meis.. Veel plezier in Nieuw Zeeland samen met Rob! Spreek je! Dikke kus!

  • 23 September 2008 - 09:43

    Floortje:

    H.aaii,,

    echt vet joh, ipv elke keer allemaal looptochten te maken en te survivalen, maak je der ook nog leuke avonden dansen van :p!
    Het blijft spannend jou verhalen lezen :D!
    En nu komt Rob naar jou :D, veel plezier samen!

    xx

  • 25 September 2008 - 13:07

    Pieternel:

    Hoi Barbara,
    Het begint hier wat rustiger te worden en zie ik eindelijk kans om eens op je site te kijken. Hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt. Mijn nichtje zit op dit moment ook ergens in Bolivia/Chili whatever. Ze heeft ook de Inca trail gedaan en komt maandag weer terug.
    Blijf genieten van die hele andere cultuur en mensen om je heen.
    Groetjes ook van Dineke en Francien.
    Pieternel

  • 02 Oktober 2008 - 08:07

    Joy:

    Tijd voor een nieuw berichtje!!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 58566

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: