Death road, Bossche bollen en zout, veel zout! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Death road, Bossche bollen en zout, veel zout! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Death road, Bossche bollen en zout, veel zout!

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

21 Augustus 2008 | Chili, San Pedro de Atacama

En hier ben ik weer! De laatste keer zou ik op pad gaan naar de Death Road! Nou ik heb het overleefd en misschien was de weg terug met de auto nog wel het engste van alles!

De Death Road was tot eenpaar jaa geleden de doorgaande weg voor al het verkeer. Omdat er veel afgronden en korte bochten langs de weg liggen verdwenen er veel voertuigen in de afgrond. Nu is er een nieuwe weg gelegd en wordt de oude veelal gebruikt voor excursies. Zo fietsen er nu nog maar 8 mensen per jaar de afgrond in. Zo ben ik dus met de mountainbike 75 km gaan fietsen met een excursiegroep. De eerste 25 km was op asfalt, de rest was dus op hobbelkeien en goed uitkijken. ik heb niet echt gefietst, misschien maar 3 km van het totale aantal, het was namelijk alleen maar naar beneden. Vijf uur naar beneden hobbelen, zon 3500 meter ongeveer. Het werd dan ook onderweg met de minuut warmer en aan het einde wachtte ons een heerlijk zwembad en een heerlijke maaltijd op! Wat een avontuur, mijn handen deden van onder tot boven pijn van het hobbelen, want uiteraard had ik alleen maar op de remmen gelet (lijkt me makkelijk als die het doen langs de afgronden) en niet op de anti-shock! Lesje voor de volgende keer!

De volgende dag ben ik naar een museum en archelogische grond gegaan waar men allerlei ruines en keramica heeft gevonden van de oude Tiwanaku cultuur. Dit is een van de oudste culturen in Peru/Bolivia/Chili. Helaas heeft men geen geld genoeg om de ruines helemaal uit de grond te halen waardoor je een halve tempel etc ziet. Toch heeft dat ook wel iets, wanneer ik over een jaar of 10 terug zou keren zou het helemaal uitgegraven moeten zijn.

Diezelfde middag heb ik ook aan iemand van een excursiebureau mijn oude bergschoenen verkocht. Had toch verteld dat ik nieuwe bergschoenen had gekoct? Nou ja nu heb ik ze voor maarliefst 200 bolivianos (:10 = euro) verkocht! Nou nou, ik was er in ieder geval vanaf! Die andere lopen echt heerlijk!

Ik heb de nachtbus gepakt van La Paz naar Sucre, de bussen zijn hier echt heerlijk! Lekker ruim en nu had ik zelfs een ´cama´ bus waarbij je echt bijna plat ligt! De volgende ochtend kwam ik aan in Sucre. Dat is echt een hele mooie stad! Helaas had ik nog geen bed in het hostel naar keuze, dus spullen gedumpt en de bus gepakt naar Tarabuco. Hier was de plaatselijke zondagmarkt met allerlei souveniers! Helaas mag ik nog niets kopen, pas als ik weer terug ben in La Paz. Dan hoef ik er namelijk minder tijd mee te slepen.

Terug in Sucre ben ik lekker gaan uitrusten op een prachtig uitkijk punt in Recoletta. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht op de hele stad. Ook was het weer werkelijk prachtig en heb ik samen met 2 Nieuw-Zeelanders de hele middag kletsend in de zon doorgebracht. in Sucre heb je ook een café (Joy-Ride) waar je echt Hollandsche dingen kon krijgen. Ik was vooraf al door iemand getipt dat er echte kroketten waren en zelfs Bossche bollen! Ik had nog meer zin in een Bossche bol als in een kroket. Was ik toch bijna een Bosschenaar aan het worden ,-) Toch vond ik kroket voor de lunch meer gepast. Helaas was hij echt niet lekker, wat een flop! Helemaal niet Nederlands hoor! Dus toen durfde ik de Bossche bol ook niet meer te proberen. Verlang veel liever heel lang naar een echte, dus zet er maar 1 klaar als ik terugkom! In de avond kon je hier nog wel film kijken tijdens je diner dus heb ik weer eens op andere wijze gegeten.

Heb trouwens een vet compliment gekregen! Zat in de bus naast een Braziliaan, we raakten een beetje in gesprek (Spaans) en toen vroeg hij of ik uit Madrid kwam! Das toch vet?! Wel een teken dat mijn Spaans heerlijk gaat zo!

Nagoed, volgende dag nog de bus gepakt naar Uyuni. Moet nu namelijk een beetje meer haasten omdat ik anders echt geen tijd meer heb in Cusco en ik wil nog veel zien. Gelukkig gaat slapen in de bus prima. Aangekomen in Uyuni was het echt ongelofelijk koud. De koudste momenten van mijn reis ga ik namelijk in deze regio meemaken! Nadat ik een hostel had gevonden en de tour door de Salar de Uyuni had geboekt ben ik gaan slapen.

Je zou Uyuni eens op moeten zoeken op Google Earth. Je rijdt namelijk vanuit Sucre naar Potosi en na Potosi heb je helemaal niets meer. Je rijdt ongeveer 6 uur door alleen maar woestijn en ineens heb je daar het dorpje Uyuni! Ga je daarna door naar Salar de Uyuni dan vind je hiertussen ook helemaal niets meer! Echt zo raar!

Daarna volgende een tour van 3 dagen door de zoutvlakte in de Uyuni. Ongelofelijke uitzichten zie je tijdens deze dagen. De eerste dag zagen we alleen maar zout, zout en nog eens zout. Had een superleuke groep (2 Jappaners en 2 Brazilianen) We hebben echt superveel lol gehad. En ik weet niet waarom maar we kwamen er ineens op om te springen op de zoutvlakte, sindsdien hebben we 3 dagen springfotos gemaakt! Dag 2 en 3 zagen we prachtige lagunas in verschillende kleuren. De eerste nacht hadden we een comfortabel hostel met warm water en een vrij warme kamer voor begrippen hier. De 2e nacht was echt superkoud (buiten -25 graden) en hebben we zoveel gelachen tijdens het diner dat we gelijk warm naar bed konden. Ik heb het wel overleefd hoor met 5 dekens en (eindelijk) mijn slaapzak. Sleep deze al heel lang mee maar had hem nog niet nodig gehad.

Nu ben ik aan het eind van mijn tour in San Pedro de Atacama aangekomen, dit is in Chili. Stond niet helemaal op de planning maar had ook geen zin in dezelfde weg terug naar Uyuni. Nu zit ik dus in Chili. Vanavond gaan we nog een keer met onze groep eten, iedereen is hier aanbeland en vanavond ga ik verder naar het noorden. Wil nog een paar dagen naar La Paz terug (souveniers kopen en misschien de vulkaan dus nog beklimmen al moet ik daar nog even over nadenken) en daarna door naar Cusco (Peru) waar ik mijn Zuid-Amerika reis eindig voordat ik naar Paaseiland ga.

Dit was dus mijn verhaaltje weer! Kom allemaal naar Bolivia want het is echt een super mooi land, veel te zien, veel te doen. Absoluut niet onveilig, misschien inderdaad nog wel het veiligste land van Zuid Amerika zoals ik ooit ergens heb gelezen. Nergens een spoortje te bekennen van protesten etc. Het is spotgoedkoop en heeft echt veel te bieden. Heb ik jullie weer gerust gesteld en Bolivia gepromoot?!

Voor iedereen.... ik heb toch maar fotos gekocht en dus gaan jullie voortaan genieten van een kleine selectie fotos!

Tot de volgende keeer! Chau! xxx

  • 21 Augustus 2008 - 19:39

    Jesse:

    Hum...

    Nice Holiday zie ik nog steeds :P

    Springen op zout, neem je wat Zout mee? :P

  • 22 Augustus 2008 - 07:16

    Istvan:

    Mooi verhaal, klinkt allemaal erg bekend en Bolivia is erg leuek. Zo te horen lekker naar je zin enneh ga je nog richting australie of azie.

  • 22 Augustus 2008 - 13:26

    Henke:

    Wooow! Wat een verhaal weer zeg :D Mij heb je wel overtuigd van Bolivia! Daar wil ik wel eens heen! Maar eerst nu naar Ghana, nog 4 nachtjes...
    Liefs, Henke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 58485

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: