Laatste dag Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Laatste dag Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Laatste dag Ecuador!

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

28 Juli 2008 | Ecuador, Quito

Zo het einde van Ecuador is al in zicht, dat is snel gegaan, vanavond vlieg ik door naa Lima in Peru.

Wat ik zoals gedaan sinds mijn laatste berichtje?

Oja de middag dat ik had gemaild ben ik naar Ingapirca geweest, de grootste Incaruines van Ecuador. Wel indrukwekkend maar we hadden helaas geen gids waardoor het niet allemaal duidelijk werd.

Op zondag de busreis van Cuenca, via Guyaquil, naar de kust, Puerto Lopez gemaakt. Was een behoorlijke dag reizen en eenmaal in Puerto Lopez waren we dan ook goed op zoek naar een goedkoop maar mooi hostel aan het strand. Uiteindelijk vonden we Cabañas, een soort strohutjes aan het strand. Heerlijk!

Puerto Lopez is leuk voor een dag of 2, het is heel toeristisch met veel Europeanen. Wel kun je ook hier lekker cocktails drinken en zelfs nog wel op het strand. Was al weer even geleden. Zijn ook een dagje naar Montañita geweest. Dit is ook heel toeristisch maar dan meer gericht op Amerikaanse surfguys! Heel leuk en zat te zien.

Nog een dag vanuit Puerto Lopez naar Isla de la Plata geweest, wordt ook wel Poor Men´s Galapagos genoemd omdat gewone burgers vast de Galapagos eilanden niet kunnen betalen en dus hier op het eiland vrijwel hetzelfde zien. De rit er naar toe beviel me niet goed, normaal heb ik echt nergens last van maar ik werd ongelofelijk zeeziek. Hele weg mezelf ingehouden en toen we er bijna waren kwam toch alles eruit... Maar... we hebben onderweg walvissen gezien! Echt super, niet een vinnetje of een fontijntje, nee gewoon een complete dansshow boven het water! Echt waanzinnig, vorige keer dat ik met Rob walvissen ging kijken zagen we alleen dolfijnen. Nou, nu heb ik ze toch echt gezien!

Op Isla de la Plata was alles vrij droog en kon je albatrossen zien, meeuwen met rode voetjes en natuurlijk de Blue Footed Boobies! Echt leuk om die vogeltjes zo te zien!

Weg terug maar een pilletje aan iemand uit de groep gevraagd en deze ging me dus iets beter af.

Vanuit Puerto Lopez hebben we de bus gepakt en zijn terug naar Quito gereden gedurende de nacht. ´s Morgens vroeg kwamen we aan maar ik had net de bus naar Mindo gemist dus moest weer de hele dag wachten voor de volgende ging. De dag verder goed opgevuld, veel gekletst met locals en zelfs nog met een meisje van hier haar Engelse huiswerk gemaakt en les gegegeven! Echt wel grappig. Susan en ik hadden namelijk besloten een weekendje allebei onze eigen gang te gaan. Ik zou naar Mindo gaan. toen ik daar uiteindelijk was, was het echt ontzettend klein! 1 straat met wat zijstraatjes die allemaal doodliepen bijna.

In Mindo werd ik op zaterdagochtend echt ongelofelijk ziek, overgeven en de hele tijd naar de wc en terug. Ging niet helemaal zoals moest dus ben terug in bed gaan liggen. Nog een paar uurtjes gelegen en toen ging het wel weer. ´s'Middags ben ik een stuk door de bossen gaan wandelen richting de watervallen en het Canopy. Mindo staat namelijk bekend om Canopy, je gaat hierbij al tokkelend een parcours afleggen op hoogte van punt naar punt. Normaal zou ik zoiets echt niet durven met hoogtevrees maar het was echt lekker! Het lijkt wel of mijn ´ik durf niet´ soms verstopt is, zolang die weg is doe ik gewoon alles hoor!

Gisteravond ben ik teruggekomen in Quito, heb een heerlijk hostel gevonden met het beste bed van mijn hele reis! Van Susan heb ik een mailtje gehad dat ze naar huis terug vliegt, het klikte ook niet tussen ons, en nu ik al een dag of 4 alleen reis merk ik ook niet echt verschil of ik wel of niet met iemand ben. Het gaat nu allemaal weer net iets makkelijker nog. Dus ik ga weer alleen verder op pad maar komt goed! Lag op de kamer met een jongen uit Belgie, gisteravond wat liggen kletsen en nog wat tips gekregen voor in Peru en Bolivia. Misschien ga ik nog wel de hoogste berg van Bolivia beklimmen! Lijkt me heerlijk! Maar dan wil ik wel naar de top he!

Oja ben ook geveld door, zoals die Belg zei, zandvliegjes. Ik dacht eerst dat het muggen waren omdat de bulten hetzelfde waren. Het jeukt zo ontzettend en die Belg garandeerde me dat dit wel de ergste jeuk kan zijn die je kan hebben van een insectenbeet. De bulten blijven een week zitten en de jeuk een week of 3. Mijn benen lijken wel krentenbollen en zitten helemaal vol met ik denk wel 40 bulten per been. Het jeukt zo ontzettend, zelfs het middeltje van de aptoheek tegen jeuk helpt niet meer... Leuk...

Vandaag een beetje rustig aan doen, mijn maag is nog steeds van streek dus leef momenteel op yoghurt, fruit, brood, salades tot het goed gaat. Vanavond heb ik dus mijn vlucht naar Lima en heb ik een supermooi hostel geregeld voor 5 dollar omdat ik dus vannacht laat aan kom en geen zin heb om dan te zoeken. De plannen daarna zie ik wel weer, die zullen nog wel een keer of 10 veranderen maar jullie blijven op de hoogte.

Nog even Ecuador in het algemeen, hoe ik het ervaren heb.

Ecuador is groot, veel inwoners, minder als in Nederland heb ik bgerepen. Je hebt veel Amazone, Andersgebergte, vlak land en kust. Vanalles wat dus.

Export zijn voornamelijk de Ecuadoriaanse rozen de overal ter wereld te koop zijn en de bananen natuurlijk welke opgekocht worden door Chiquita. Je ziet hier overal banenenplantages!

Wat voor Nederlands kom ik hier tegen? Heineken en Grolsch natuurlijk, Goudse kaas, iedereen die het Nederlandse elftal kent en volgens mij was het dat wel zo´n beetje.

Ecuador is niet gevaarlijk denk ik als je zelf weet waar je staat in de stad. Quito is op zich wel opletten. Wanneer je je niet helemaal als toerist gedraagt en gewoon mee gaat in de rest van de mensen gaat het helemaal goedkomen. Wel vermijden om s avonds na 20.00 uur of zo met een tas over straat te lopen. Toch denk ik niet dat het gevaarlijker is als een andere grote stad. Je moet wel met een beetje zelfvertrouwen de straat op en opletten maar dat is overal denk ik. Quito heeft wel veel politie rondlopen en dat maakt het idee weer wat veiliger.

De kleinere dorpjes kun je zonder problemen rondlopen met je spullen. Ik vind een dorpje dan ook veel leuker als een grote stad. Toch is de stad weer een beetje uitdaging.

In de kuststreek voelde ik me wel voor het eerst afgezet als toerist. De toeristen komen toch wel dus we gooien de prijzen omhoog. Het was allemaal niet duur maar het kon echt wel veel goedkoper!

Verder zijn de mensen vriendelijk en als je iets vraagt helpen ze je ook wel. Toch zal je het niet redden als je geen Spaans spreekt, er wordt bijna geen Engels gesproken.

Nou dit was weer veel te lang! Succes met lezen en tot in Peru!

Chauuuuuu!

  • 28 Juli 2008 - 19:33

    Roef Adriaansens:

    Hoi Barbara, klinkt allemaal nog steeds heel spannend. Ben benieuwd hoe het volgende gedeelte van je reis gaat verlopen. Was er nog iets speciaals te eten in Ecuador?

    Heel veel groetjes, zon en plezier!!

    Roef

  • 29 Juli 2008 - 07:19

    Peter Slaats:

    Hoi Barbara,
    Leuk om te lezen wat je allemaal schrijft! Je hebt alweer veel meegemaakt en hebt nog een lange rit voor de boeg. Geniet van je levenservaring en pas goed op jezelf!

    Gr. Peter

  • 29 Juli 2008 - 15:36

    Floortje:

    Haai Barbara,

    Als ik alles zo lees maak je wel veel mee in zn korte tijd!
    Echt leuk om alles zo te horen endat je ook de plezier erin hebt ook al moet je soms een keer alleen reizen.
    Ook lekker goedkoop al die hotelletjes!
    Wel jammer dat je ooknog soms ziekword en onder de bulten zit van die rare beestjes maar dat gaat wel weer over.

    Veel geluk en reisplezier.

    xx Floortje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 58615

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: