Van Lima-Pisco-Paracas-Huacachina-Nasca-Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Van Lima-Pisco-Paracas-Huacachina-Nasca-Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Van Lima-Pisco-Paracas-Huacachina-Nasca-Arequipa

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

04 Augustus 2008 | Peru, Arequipa

Hoi allemaal!

Voor degenen die mij nog steeds volgen, komt hier weer een gezellig kletsverhaaltje, met .... ja een aantal foto´s!! De leukste krijg ik er helaas niet op maar ben al lang blij dat ik er een paar op krijg!

Bedankt voor de mailtjes en krabbeltjes! Wil je echt een goed antwoord of reactie terug dan is het ook makkelijker om daarnaast gewoon een mailtje te sturen, dat reageert wat makkelijker!

Maargoed dinsdag´s ergens, de 28e geloof ik, aangekomen in Lima. Ik zou hier gelijk weer vertrekken omdat de verhalen over Lima zodanig slecht waren dat de stad geen bezoekje waard was. Toch was dat plan al gewijzigd. Ik had namelijk met Erik gebeld, onze reisleider van de wintervakantie naar Zuid-Amerika, hij was ook in Lima en we zouden de volgende dag afgesproken.

Lima viel me dus reuze mee, het was ook een feestdag dus alles was gesloten en alleen in Miraflores waren nog wel wat mensen te zien. Verder was het uitgestorven. De wijk Miraflores is een ¨goede¨ wijk waar eigenlijk alle toeristen zitten. Lekker met Erik rondgewandelt en weer bijgekletst. Daarna moest hij weer aan het werk (reisleider he) en ging ik het oude centrum bekijken. Was niet heel veel bijzonders maar Lima is me dus reuze meegevallen.

Toen ik de volgende ochtend de bus wilde pakken en deze niet bleek te rijden is zelfs de politie met me meegelopen naar een andere maatschappij! Heerlijk, de politie is hier echt je vriend, wel jammer dat het nodig is.

De bus naar Pisco gepakt, helaas kregen we brokken onderweg waardoor we 2 uur langs de kant hebben moeten wachten. Ondertussen raakte ik in gesprek met een jongen uit Portland (US) en een meisje uit Kaapstad (Zuid-Afrika) Heel lang mee gekletst en uiteindelijk werden we verdeeld over bussen richting Pisco. Eenmaal in Pico waren we even echt geschokt. Vorig jaar (15-08-07) is daar een hele heftige aardbeving geweest waarbij honderden mensen om het leven kwamen en de hele stad verwoest werd. Zelfs nu lijkt het nog alsof dat vorige maand was. Er is een heel groot kerkhof gemaakt waar ongelofelijk veel bloemen stonden en van de stad was echt niets meer over. Alleen maar stof en puin. Mensen leefden in tenten of op straat. De bouw gaat erg langzaam. We besloten om hier niet te gaan slapen (ik en die 2 die ik onderweg heb leren kennen) en gingen naar het volgende dorp met de taxi, Paracas.

Blij dat we die keuze hadden gemaakt, nu in Paracas was het heerlijk en voelden we ons geen ramptoerist. Omdat een kamer delen goedkoper was zijn we met 3 op een kamer gaan liggen en hebben een superleuke avond gehad op het strand. Paracas ligt namelijk aan zee en vanuit hier kun je uitstapjes maken naar Islas de Ballestas en Nationaal Park Paracas. We hebben een pak goedkope wijn gekocht en hebben de hele avond op het strand doorgebracht. Daarna nog even in een restaurantje en toen heerlijk naar bed. Wat een gezellige avond!

De volgende dag gingen we met 3 met de boot naar Islas de Ballestas. Ook dit wordt de Poor Mans Galapagos genoemd dus moet nu nog even uitzoeken welk eiland het werkelijk is! Het was prachtig! De omgeving en zelfs de boottocht. Dit keer was het een goeie boot dus geen zeeziekte! We mochten de boot niet af maar je zag zoveel beesten! Zeeleeuwen, pinguins, vogels in alle soorten en maten , echt prachtig. Op de terugweg zagen we zelfs dolfijnen! Ze zwommen heerlijk rond de boot!

´s Middags gingen we naar Nationaal Park Paracas. In dit park zijn verschillende archeologen aan het werk omdat ze heel veel materiaal vinden van vroegere culturen. Helaas is het museum verwoest door de aardbeving vorig jaar. De meeste spullen zijn overgebracht naar het museum in Ica wat ik later nog heb bezocht. In het Nationaal park had je hele mooie uitzichten over de woestijn, ja ik zit namelijk in de woestijn sinds ik uit Lima ben vertrokken. Het was prachtig zo de woestijn aan zee. Ik hoop zelfs dat zo de fotos er nog op komen, is een gokje en anders zeker de moeite waard voor later!

Aan het eind van de dag heb ik de bus genomen naar Ica, ow nee de bus was veel te vol dus zijn we met een man of 7 (ja proppen) in een taxi gestapt. Inmiddels had ik ook al afscheid genomen van de 2 met wie ik opgetrokken was. Zij gingen terug naar Lima.

In Ica besloot ik de taxi te pakken, na het advies van Erik, om in Huacachina te overnachten. Huacachina is echt een van de mooite plekken op aarde tot nu toe (na de Atacama in Chili) Vanuit Ica kom je na een stukje woestijn terecht bij Huacachina, een echte oase. Het is zooooo mooi daar! In Nederland zou zoiets een attractiepark zijn, zo´n meer en daar wat restaurantjes omheen. In de oase kon je ook waterfietsen en roeien enz. Erg leuk maar helaas niet aan toegekomen.

Het hostel wat ik in gedachten had was vol en na wat geklets met een Bels meisje, welke een 2-persoonskamer had, besloten we dat ik bij haar de kamer kwam delen. Ze heet Florien en met haar ben ik 2 dagen opgetrokken. Ik heb in weken niet meer zoveel gelachen als met haar, we hebben echt veel lol gehad! Het was aan het eind ook echt super jammer dat onze wegen uit elkaar gingen, ze ging via Lima namelijk naar huis. Echt heel jammer!

Vanuit Huacachina heb ik op een ochtend het museum in Ica bezocht waar diverse archeologische voorwerpen liggen van voorgaande culturen zoals de Ica, Nasca, Inca enz. Ook zag je er mummies! Dat was voor het eerst dat ik een mummie zag! In de middag hebben Florien en ik lekker op het terras (ja eindelijk een terras!) liggen verbranden aan het water. Aan het eind van de middag hadden we een buggy tour geboekt.

Met de buggy gingen we namelijk de duinen op en de woestijn in! Werkelijkwaar, normaal als je daar bij die oase staat denk je dat het achter die duinen gewoon weer verder gaat met dorpen, maar dit was echt fantastisch! Alleen maar zand, zand en nog meer zand. Ook niet vlak maar allemaal heuvels! Al scheurend gingen we met een man of 9 en chauffeur de duinen op. Het leek wel een achtbaan, echt supergaaf! Helaas kregen we halverwege (alweer) pech en moesten we midden in de woestijn onze buggy duwen! Toen er ook nog een onderdeel onderuit kwam vallen vertrouwenden we het niet meer. Gelukkig de chauffeur ook niet en we stapten over op andere buggys die in de buurt waren. We hebben vreselijk gegild, soms was het echt hoog! Ondertussen stopten we steeds voor foto´s en om te sandboarden. Echt super vet! Nog nooit gedaan, snowboarden kan ik ook niet echt fantastisch, maar de chauffeur zei dat we wel op onze buik mochten gaan! Heerlijk zandhappend die steile heuvels af! Wat een plezier al spelend in het zand! Na 2 uur waren we dan ook echt kapot!

´s Avonds was helaas bijna elk restaurantje gesloten en gingen we met een bekende van Florien eten in een ´duurder´ hotel. Hier keek ik dan ook verbaasd op toen Erik er zat met zijn reisgroep. Had niet verwacht dat we zoveel hetzelfde schema hadden! Eerst de hele avond lol gemaakt met Florien en de ober. Die vond haar namelijk leuk en we kregen dan ook de ene na de andere Pisco Sour (en dan moet je ervanuit gaan dat je die normaal 2 of zo goed op kan!) Ontzettend gelachen!

De volgende dag moesten we helaas afscheid nemen. Kom toch maar terug naar Peru Florien, volgens mij kunnen we wel een leuk rondje maken! Ik ging s morgens vroeg met de bus naar Nasca. Na een uurtje of 4 was ik blij aangekomen te zijn (het vervoer is hier iets minder goed als in Ecuador) en had ik een hostel gevonden met Nederlandse eigenaresse. Ook wel eens grappig!

Toen heb ik natuurlijk de vlucht gemaakt over de Nasca lijnen. Als je die niet kent moet je maar eens op internet zoeken wat dat zijn! Het zijn lijnen in de woestijn die alleen vanuit de lucht figuren vormen. Niemand weet hoe en wat maar bijzonder is het wel. Iedereen heeft zijn eigen theorie hierover. Het was een bijzonder gebeuren om te zien. Je moest wel goed kijken om echt een lijn te zien (je ziet zoveel lijnen maar je moet net naar dat figuur zoeken) Gelukkig zat ik co-piloot en liet de piloot mij alles duidelijk zien!

Nasca zelf vond ik verder niet zo bijzonder. Wel heb ik nog met Alex, een jongen uit San Francisco, een tour gemaakt naar het kerkhof! Leuk he zon uitstapje?! Maargoed, bij Nasca ligt het grootst gevonden kerkhof (Chauchila) van de omgeving of van Peru. Er liggen goed bewaarde mummies en het is echt prachtig om te zien. Alles is zo mooi nog in tact gebleven en je moet je bedenken dat er maar een paar graven bloot zijn gelegd, over alle andere loop je als het ware heen! Heel indrukwekkend. Daarna nog even samen geluncht en toen ging hij alweer naar Arequipa. Na een mailuitwisseling kwamen we mekaar vast weer tegen in Arequipa.

Vannacht heb ik de nachtbus gepakt van Nasca naar Arequipa. Echt heerlijk heb ik niet geslapen maar dan slaap ik vannacht des te beter. Arequipa is echt een hele mooie stad. Tot nu toe de mooiste grote stad die ik heb gezien tijdens mijn reis. Hij is namelijk echt heel groot! Maar een hele mooie Plaza de Armas en hele mooie gebouwen er om heen. Vandaag lekker rondgelopen en cultureel gedaan. Ben bijvoorbeeld in een 400 jaar oud klooster geweest waar tot op heden nog steeds nonnen wonen. Was wel mooi om te zien. Wel moest ik lachen toen ik Alex weer tegenkwam die mooi aan het verdwalen was met zijn plattegrondje! Ach ja zo kom je elkaar ineens weer tegen.

Net alle excursiebureaus afgelopen voor een trekking door de Colca Canyon voor komende dagen. Het is de moeite waard want iedereen vraagt een andere prijs. Ik moet dus echt goed rondkijken. De bedoeling is dat ik vanuit Arequipa een 3-daagse wandeltocht ga maken door de Colca Canyon. Een canyon die dieper is dan de Grand Canyon en echt heel mooi moet zijn. Ik zal dus tegen het weekend daarvan terug zijn. Daarna wil ik nog een dag langer in Arequipa blijven want ik vind het hier echt heel mooi.

Overigens het weer... Is super! Voor een winter is het echt heerlijk, overdag graad of 30 inmiddels en snachts heb ik al 2 keer mijn ´jas´ aangehad. Wel moet ik voor Bolivia dikkere truien kopen, of in ieder geval 1 want daar wordt het helemaal koud. Komt helemaal in orde. Heb alleen nog geen wolkjes gezien de laatste week. Ik snap daarom ook niet hoe er sneeuw op de bergen verderop komt. Iemand die me dat kan uitleggen? Toen ik vroeg wat er gebeurde als het regende tijdens de vlucht van de Nasca lines, werd ik helemaal uitgelachen! Het regent hier hooguit een uur of 4 per jaar! Kon ik toch ook niet weten!

Nou ja nu ga ik echt maar stoppen. Ik heb niet het idee dat iemand mijn verhaal tot het eind uit zal lezen maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen! Ben volgens mijn dagboek al 33 dagen onderweg en heb echt een supertijd! Vooral afgelopen week was qua ontmoetingen echt super!

Tot gauw weer met een nieuw verhaaltje!

Chau!

  • 05 Augustus 2008 - 05:41

    Meiky:

    Hey Barbara,

    Echt vet joh al die avonturen. Ben jaloers :(

    Heel veel plezier nog hé!

    X Meiky

  • 05 Augustus 2008 - 08:10

    Wim Veltmeijer:

    Hoi Barbara,

    Ik lees en zie dat je volop geniet van je wereldreis.
    Ik wil je daarom nog veel mooie dagen toewensen.
    Groetjes,
    Rita en Wim.

  • 05 Augustus 2008 - 09:16

    Henke:

    Wow! Wat een verhalen zeg en wat ontmoet je veel mensen :D Echt gaaaf! x Henke

  • 05 Augustus 2008 - 10:22

    FJ:

    En ook ik heb het helemaal uitgelezen! Ik krijg er ook zin in. :)

  • 05 Augustus 2008 - 12:51

    Isabelle:

    hey...

    Leuk om al je verhalen weer te lezen! Wat is die woestijn mooi zeg! Ik ben echt jaloers! Ik zit hier nu nog een paar dagen in Portugal, het is hier echt heel mooi en warm! Hebben al veel dingen gedaan en gezien. Morgen nog een Jeepsafari doen en dan donderdag inpakken en vrijdag weer naar NL. En hoe bevallen je broeken die je met mij had gekocht? :-P.

    Ik wens je nog een fijne en hele leuke tijd daar! Geniet ervan he!!!

    XXX

  • 05 Augustus 2008 - 15:20

    Wendy:

    Heey Barbara,

    Wat leuk om zoveel berichtjes van je te krijgen. En dan nog van die lange verhalen. Super leuk om te lezen, je hebt het erg naar je zin merk ik. En dan nog van die hele mooie foto's! Ik word bijna jaloers ;)

    Heel erg veel plezier nog!

    Liefs Wendy

  • 06 Augustus 2008 - 16:56

    Joyce (mtro):

    ha, ik heb je verhaal wel helemaal uitgelezen, hoewel ik moet zeggen dat m'n ogen echt zeer doen! ;)

    Geweldige verhalen en je maakt een hoop me, knap van je hoor!

    Geniet er van en tot je volgende verhaal..

    x

  • 07 Augustus 2008 - 15:36

    Linda:

    heeey rondreizer:p,

    Klinkt allemaal goed joh wat je beleefd. En al die nieuwe mensen die je ontmoet, echt geweldig om te lezen.
    EN JA, ik heb heel je verhaal uitgelezen :P!

    Ik ben nu ook op vakantie en is gezellig!

    Tot snel spreeks via mail of msn!

    doeidoei & have fun!!!

    x Lin

  • 10 Augustus 2008 - 19:23

    Eddie:

    Hey Barbara,

    Leuk om te lezen wat je zoal uitspookt in 't verre Zuiden! Ben benieuwd naar al je volgende avonturen!

    Groetjes,
    Eddie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 20 Feb. 2008
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 58619

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2017 - 28 December 2017

Patagonië en Colombia tot Nicaragua en Honduras

20 September 2014 - 16 Oktober 2014

Sydney, West-Australië en Hong Kong

09 November 2013 - 07 December 2013

India en Nepal

05 September 2010 - 25 September 2010

Alaska en Canada

03 Juni 2008 - 18 April 2009

Wereldreis

Landen bezocht: