Great Ocean Road en Barrossa Valley - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Barbara Ham - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en Barrossa Valley - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Barbara Ham - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en Barrossa Valley

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

27 Januari 2009 | Australië, Adelaide

Hoi allemaal!

In de hoop dat jullie mijn vorige stuk al gelezen hebben volgt hier weer een nieuwe. Komende weken ga ik zoveel doen dat ik het beter allemaal in stukken door kan sturen met bijbehorende foto's. Nu dus een verhaaltje van de afgelopen dagen en volgende week weer een verhaaltje van mijn volgende trip! Ik zal proberen het korter te houden!

Op vrijdagocthend 23 januari werd ik om 07.30 ongeveer opgehaald. Ik zou met een tour meegaan over de Great Ocean Road en deze zou mij brengen van Melbourne naar Adelaide. Ik denk dat de echte Great Ocean Road ongeveer 250 km is maar onze afstand zou dus 1059 km worden deze komende 3 dagen.

Een leuke groep, bestaande uit 24 personen (5 Nederlanders en de rest waren Frans-Canadezen, Engelsen, Zwitsers, Duitsers, Ieren, Zweden, een Deen en een Japanner) en een hele leuke gids! Eindelijk eens een groep die van begin tot het eind 1 groep bleef zonder afgezonderde kleine groepjes. Vrijwel iedereen reist ook alleen en dat maakt het voor de ervaringen nog leuker!

We begonnen onze trip buiten Melbourne in Torquay. Een echt surfwalhalla hier en we startten dan ook in een commercieel Outlet Surf Shopping Centre. Hartstikke leuk alleen zijn wij backpackers zonder geld en met een volle backpack dus hadden we daar niet zoveel aan. De oogjes dus weer lekker gemaakt.

Doorgereden naar Bell's Beach. Het meest populaire surfstrand voor professionals in Australie. De golfen waren metershoog en er waren ook mensen echt aan het surfen. Veel internationale surfwedstrijden worden hier gehouden.

Een mooie route afgelegd richting Kennet River waar we wildlife koala's konden spotten. En inderdaad, ze hingen weer heerlijk in die bomen. Ik wacht echt nog op het moment dat die hele tak naar beneden komt en dat beest op zijn luie gat beneden ligt! Heel veel koala's gezien, hartstikke leuk dus in het wild!

Door naar Apollo Bay waar we een fish&chips lunch kregen (al mijn eten en onderdak is inclusief in elke trip die ik ga doen) en vervolgens lekker over het strand hebben gelopen. Hartstikke hoge golfen weer maar we wilden echt een foto zonder nat te worden! Uiteindelijk wel gelukt gelukkig, na de foto zijn we helaas overspoeld door veel water! Toch lol gehad!

De Great Ocean Road is echt heel mooi, heel diverse landschappen. Zo hebben we een hele rotsachtige kust gehad en vandaag in de middag gingen we richting de regenwouden. En dit keer zag het er al veel echter uit als in Cape Tribulation. Nog steeds geen regen (gelukkig) maar al veel betere planten. Hier een wandeltocht gedaan en de diverse bomen bekeken.

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij de 'Twelve Appostels', beste omschreven als 8 rotsblokken in zee van ongeveer 15 meter hoog en 10 meter breed. Waarom dan 'Twelve' Appostels? Omdat er al wat blokken door de krachtige zee uit elkaar zijn gevallen. Mooie uitzichten en je kon hier ook een helicopter vlucht doen. Dit heb ik verder niet gedaan, heb gewoon fotos gemaakt vanaf het wandelpad.

De eerste nacht sliepen we in Port Campbell in een cottage alleen voor onze groep. Mooi uitzicht op zee en doen wat we willen. Samen met Tom, onze gids, maakten we een Mexicaanse maaltijd klaar en maakten nog wat beter kennis met iedereen.

In de avond gingen we nog even terug naar de 'Twelve Appostels', hilarisch genoeg was het superbewolkt en volgens mij was de zon ook al onder, maar we zijn geweest! Beetje spookachtige mist hing er die voor een extra leuk effect zorgde!

Na dit bezoekje hebben we gewoon lekker nog wat zitten drinken op de verande en uiteindelijk op tijd naar bed.

Zaterdag 24 januari moesten we om 06.00 uur op en tegen 07.00 uur zaten we al weer klaar in de bus. We gingen een bezoekje brengen aan de 'Schipwreckcoast' waar jaren geleden honderden schepen gestrand zijn en tegen de kliffen op zijn gevaren. De kliffen zagen er echt prachtig uit en er zaten ook nog wel wat verhalen achter. Deze zal ik allemaal maar niet opschrijven maar kun je eventueel later in mijn dagboek nalezen! Ook bezochten we de "London Bridge" die tot een jaar of 10 geleden nog verbonden was met het vaste land. Op een dag viel de verbinding met het land er tussen uit en nu staat er echt een boog in het water. Dit in combinatie met prachtig hoge golfen maakt het plaatje compleet en we genoten van het uitzicht.

Vervolgens door naar de "Bay of Islands" waarbij de Islands bestaan uit metershoge rotsblokken. De ruige kust en al die rotsen geven gewoon hele mooie plaatjes!

De landschappen onderweg waren echt heel mooi en veranderden heel veel. Het werd steeds droger en op een gegeven moment zaten we zelfs tussen de Friese koeien, boerderijen en kaasfabrieken.

We enterden Grampians National Park, het 2e grootste national park van Victoria. Hier vind je de grootste concentratie kangoeroes en wallabies. We lunchten midden in het national park bij het 'Brambus Aborigional Centre' waar we alle info konden vinden over de aborigionals in deze omgeving en hoe ze hier verdreven zijn. Echt te triest voor woorden. Hier een tijdje rondgelopen en vervolgens op zoek naar skippy's in het bos in onze vrije tijd (ongeveer 30 minuten) Samen met Lisa uit Nederland was ik op pad gegaan en we zagen er gewoon 2 het pad voor ons oversteken. Hoppend achter elkaar! Helaas waren we te laat om echt goed te reageren en waren ze dus voorbij voor ik er erg in had! Tom verzekerde ons dat we er vanavond nog veel meer zouden zien!

Nog een bezoekje gebracht aan de McKenzie Falls, watervallen zoals de naam al zegt. Helaas zijn de watervallen in Australie niet zo spectaculair als dat ze hier zelf zeggen dus een bezoekje van 5 minuten was genoeg en ben toen met Lisa een stroompje gevolgd en even in het water gaan zitten. Lekker relaxed voor we de bus weer in moesten!

Door naar een lookout point waar we een heel goed overzicht hadden van het Grampians National Park. Wat ontzettend groot is dat zeg!

We sliepen midden in het National Park in Hall's Gap in een cottage. Na een bbq-diner (ja Moniek, hier krijgen we echte bbq's!) wat onze maag helemaal vulde gingen we kangoeroes kijken. Die stonden met zijn allen (tientallen) in een veld tussen de koeien. Ze hopten wat rond en hadden veel lol! Later kwamen ze ook op ons veldje voor de cottage heen en weer springen. Nou ja jullie weten wel hoe een skippy doet. Het was zo mooi om er zoveel in het echt te zien en ze waren ook van klein naar groot. De grootste gingen op een gegeven moment rechtop staan en we waren allemaal bang! Hij was ruim 2 koppen hoger als mij en keek ons heel kwaad aan. We renden bijna weg toen hij wilde bewegen! Skippy is lief maar echte kangoeroes worden steeds minder lief!

s Avonds nog wat zitten kletsen, nog wat tennis gekeken en toen naar bed gegaan. Morgen moesten we nog vroeger op!

Op zondag 25 januari ging de wekker al om 05.00 uur en zaten we om 06.00 uur in de bus. Via een hobbel-bobbel weg kwamen we aan bij de start van een wandeltocht. Deze zouden we gaan lopen. Mooie rotsen die we moesten beklimmen, zonsopkomst en leuke omgeving. Niemand klagen over de vroegte, gewoon op zoek naar het avontuur! Heerlijk zon groep! Het was een nogal stijle klim op de Mount Zero met een geweldig uitzicht over het hele Grampians National Park! Hier echt een tijd staan te genieten, een groepsfoto gemaakt en weer aan de tocht naar beneden begonnen.

De landschappen werden nog droger en we kwamen over de grens van Victoria naar South Australia. Tom zei dat er nu 2 gingen gingen veranderen: 1) De tijd ging een half uur terug, dus nu is het 9,5 uur tijdsverschil met Nederland 2) We gingen rechts in plaats van links rijden. Van dat laatste hadden we nog nooit gehoord maar we gingen echt rechts rijden. Tien minuten hebben we dat volgehouden (geen tegenliggers in de middle of nowhere) en toen bleek het een grapje te zijn! We geloofden het toch echt allemaal! Alle staten hebben hier zoveel eigen regels dat we het allemaal niet meer weten! Nou ja het tijdsverschil klopt wel dus voor de mensen die het bij willen houden, een half uur ben ik weer dichter bij jullie! Nog wat fotos op de weg gemaakt van de grensbordjes en toen weer de bus in.

We gingen richting Bordertown wat ongeveer 50 km van de grens afligt maar nog steeds zo heet. Hier konden we witte kangoeroes zien. Wist niet eens dat die bestaan maar blijkbaar dus! Leken wel geiten. Was blij dat ze gingen hoppen anders had ik het nooit geloofd!

Na de witte kangoeroes zijn we met nog een paar tussenstoppen in een keer doorgereden richting Adelaide waar we tegen 16.00 uur aankwamen. Afscheid nemen en in het hostel afgezet. Einde van een paar leuke dagen met een leuke groep!

In de avond hadden we weer met een hele hoop afgesproken om wat te gaan eten en drinken. Hartstikke gezellig om alles nog even af te ronden.

Vandaag, maandag 26 januari is het Australia-Day. Dag dat Australie niet meer van Engeland is wordt nu gevierd. Overal in het land feesten en festivals. Ik had een gratis wijntour gekregen door de Barrossa Valley en hier ging ik dus vandaag naar toe. Opnieuw werd ik vroeg opgehaald, ongeveer om 08.00 uur. Al gauw gingen we op pad en kwamen we eerst aan bij de 'Rocking Horse' een soort hobbelpaard van ongeveer 18 meter hoog. Sloeg eigenlijk helemaal nergens op maar kregen er gratis koffie/thee dus dat was dan wel weer goed.

Voor de lunch bezochten we 3 verschillende wijnproeverijen, de eerste bestond uit 6 wijnen, de 2e bestond uit 8 wijnen (wel de beste wijnen!) en de 3e uit weer 6 wijnen. Vervolgens hadden we een enorme bbq-lunch en gingen we door naar de laatste proeverij waar we opnieuw 6 wijnen kregen. In een paar uur tijd hadden we dus behoorlijk wat gedronken! Gelukkig veel snacks tussendoor en veel water! Hier heb ik verder niet zoveel over te vertellen. Het was gewoon warm en veel wijn!

Vanavond zijn we nog met een hoop uit de groep van de Great Ocean Road wat gaan drinken in een bar met live-muziek. Hartstikke gezellig maar iedereen is zo moe dat we nu dus weer op tijd thuis zijn. Morgen gaan velen weer op nieuwe trip of de wijntour door Barrossa Valley doen. Druk programma dus! Gelukkig voor mij want Adelaide vind ik echt niets aan!

Nu is mijn verhaal toch langer geworden als gepland. Sorry! Als beloning zijn wel mijn fotos al af en krijg je die nu ook al te zien. Komende week ben ik niet telefonisch bereikbaar omdat ik door de outback ga reizen. Probeer dus ook niet te bellen of smsen tot zondag of zo. Ik reageer daarna vanzelf weer!

Geniet van mijn verhaaltje + foto's en hoop gauw weer iets van jullie te horen!

Great Ocean Road, Melbourne to Adelaide:

Adelaide and Barrossa Valley:

Groetjes
Barbara

• 28 Januari 2009 - 14:29

Joyce (mtro):

Hee barb,

wat een verhalen!!!
    Ga jij überhaupt nog richting Nederland terug? ;)

Volgens mij heb jij het veel te leuk daar.. moet eerlijk zeggen dak je verhalen soms niet meer helemaal lees, pff.. dan komt er van werken niks meer terecht! :)

Hoelang ben je nu van huis? & vindt je knul dat?

Ik hoor het wel weer.. Liefs xxx